इक पुराणी चित्तरकारी - साभार विजय शर्मा |
पहाड़ी भासा दे बारे च चर्चा करने ताईं असां मतेयां
लखारियां जो छे सुआल भेजयो थे। जुआब औणा सुरू होई गै तां असां एह चर्चा गजलकार, लेखक कनै अनुवादक द्विजेंद्र
द्विज होरां दे विचारां नै सुरू कीती। तिस पर ठियोग देयां लेखकां भी चर्चा कीती
कनै मुंशी शर्मा होरां सुआलां पर अपणे वचार भी रखे। तिसते परंत पवनेंद्र पवन, कथाकार मैडम चंद्ररेखा ढडवाल कनै फिरी
राजीव कुमार
"त्रिगर्ती" होरां दे विचार तुसां पढ़े। अज इस चर्चा दी अगली कड़ी कवि भूपेंद्र
भूपी होरां पेश करा दे।
1. तुसां दे स्हाबे नै पहाड़ी लेखन असां दे मुल्के दियां दूइयां भासां दे
मुकाबले च कुतू खड़ोंदा ?
भूपेंद्र भूपी: पहाड़ी भाषा इक्क भाषा नी होई के लग्ग-लग्ग बोलियां या
भाषां दा इक्क रळेया-मिळेया रूप है । फिरी भी इह्नां भाषां विच आपसी तालमेल इतना
है कि समझणे ग्लाणे विच ज़ादा मुश्कल नी औंदी । जित्थू तिकर लेखन दा सुआल है , लेखन
मता सारा होया है पर होया लग्ग-लग्ग स्तर पर । मुल्के दियां केइयाँ भाषां दे
मुक़ाबले पहाड़ी भाषा हल्ली भी पिच्छे है। पर कुछ भाषां ते एह गांह भी है जे
सारियां बोलियां जो इक्को ही भाषा मन्नी लेया जाएं।
2. तुसां दे स्हाबे नै पहाड़ी भासा च इतनी समर्थ्या है भई अजकिया जिंदगिया
दी अन्नोह्-बाह् दौड़ कनै सारे ढक-पळेस लखोई सकदे? कि एह्
चील्हां दे डाळुआं झुलाणे जोगी ई है?
उप्पर दित्तीयो चित्तरकारिया दे पिच्छें टाकरी च लिखियो कविता |
भूपेंद्र भूपी: पहाड़ी भाषा विच ही क्या कुसी भी
भाषा विच एह समर्था ( जे सैह अन्ने बाह न्हसदिया ज़िंदगिया विच अपणी होंद बचाई के
रखी सके ) तां ही आई सकदी जे सैह अज्जे दे ह्साबे कने बदली भी सके कने हाजमा भी
खरा रखी सके । फ़िलहाल हालात ऐसे हैंन कि चीलां दे डाळू भी झुलदे रैहंगे तां भी घट
ते घट एह भाषा ज़िंदा तां रेही सकदी । नी तां 'पढ़ेयां-
लिखेयां' तां कोई कसर नी छड्डियो है इसा जो मारी देणे विच। कोई भी भाषा तां ही सिक्खी जांदी जे तिसा जो
सिक्खणे विच कुसी जो कोई रस या फ़ायदा दुस्से ।
इक्क मसाल दिंदा
कि मेरे घरे ते कुछ दूर इक्क गमलेयां बणाणे वाळा है । मिंजो कुछ ध्याड़े पहलें सैह
मिली पेया; साहम्णे औन्दे ही तिन्नी बोलेया,
" बड़का जी, न्हेरा लग्गेया होणा ! इस
वक़्त कुथू चली पे ..? " एह गल्ल ख़ास इस ताईं थी कि
पुछणे वाळा उत्तर प्रदेश दा रैहणे वाळा था । तिसजो असां दी भाषा कजो सिक्खणा पेई
जे तिसजो एह भाषा रोज़गार देया 'दी है ।
उप्पर दित्तीयो टाकरी कविता देवनागरी च - चित्तरकार विजय शर्मा होरां लिखी नै भेजी है |
3. तुसां दे स्हाबे नै पहाड़ी लेखन कनै पाठकां दे रिस्ते दी कदेई सकल बणदी
है ? इस ताईं होर क्या क्या करना चाहिदा?
भूपेंद्र भूपी: पहाड़ी लेखन कने पाठकां दे रिश्ते दे बारे विच एही ग्लाया जाई सकदा कि जिस
ह्साबे कने अज्ज पढ़ने पढ़ाणे दा रुआज घटा दा है , कुसी
भी भाषा विच पाठक तोपणा 'सान नी रेही गेया है । पहाड़ी तां
वैसे ही हालात दी मारियो है। इस ताईं ज़ादा निराश नी होणा चाहिदा है । बस्स अज्जके महौले मताबक़ सांजो अपणिया भाषा जो भी 'अपडेट' कने 'वेब-फ़्रेंडली'
बणाणा पौणा है।
4. अगलिया पीढ़िया तक तुसां दी गल-बात किञा पूजदी ?
भूपेंद्र भूपी: अगलिया पीढ़िया तिकर अपणी गल्ल पुजाणे ताईं एह सबते ज़ादा ज़रूरी है कि असां
निकियाँ-निकियाँ गल्लां जो भी लिखी के रखन । तिस विच लोक कथां , परम्परां , संस्कार , रीत रुआज सब लखोन। जाहलू ज्ञान लखोई जाएं तां तिसदा गांह बद्धणा पक्का होई
जांदा । एह 'लाक्का ऐसा है जित्थू जम्मणे ते पहलें ते ही गीत
( स्हूड़ियां ) गाणा शुरू होंदे थे कने मरणे ते बादे (अळ्हैणियां ) तिकर चलदे थे ।
पर अज्ज असां मते सारे इह्नां दे बारे विच जाणदे तक नी । अगर एह सब लखोई जाएं या
तकनीकी तरीक़े ने ऑडियो वीडियो दे रूप विच सहेजी दित्ता जाए तां गांह वाळी पीढ़ी
इह्नां गल्लां जो बधिया करी के समझी सकदी ।
5. तुसां दे स्हाबे नै अगली पीढ़ी पहाड़िया जो भासा बणाणे दा ख्यो करह्गी
कि गीतां सुणदेयां गांह् बधी जांह्गी?
भूपेंद्र भूपी: एह ग्लाणा एड्डा 'सान नी है कि गांह वाळी पीढ़ी पहाड़ी जो
भाषा बणाणे वास्ते कितनी कि गम्भीर होंदी है । इंकलाब ऐसा भी आई सकदा कि औणे वाळी
पीढ़ी इस कम्मे जो करने विच कामयाब होई जाए कने एह भी
होई सकदा जे सैह कम्म चलाणे जोग्गी भाषा सिक्खी के ही गुजारा करी लें या अपणे आपे
जो तसल्ली देई लें कि लेया जी असां भाषा जिंदा रखी लेई। इस वास्ते असां दिया
पीढ़िया दी मेहनत भी ज़िम्मेदार होणी है कि असां गांह वाळेयां जो कितना कि समझाई
पांदे हैंन।
6. तुसां दे स्हाबे नै अज आम जिंदगी जीणे ताईं सिर्फ इक्की भासा नै कम चली
सकदा कि इक्की ते जादा भासां जरूरी हन ?
भूपेंद्र भूपी: भाषां जितनियाँ सखोई जाह्न तितणियाँ
खरियां । पर अपणिया माँ - बोलिया जो दरकिनार करी के अगर होरनां भाषां पचांह न्हसणा
कतई अक्ला दा कम्म नी है । पहलें अपणा घर खरा होऐ तां ही ग्रांए दे सुधारे दे बारे
विच सोचेया जाई सकदा ! भूपेंद्र भूपी |
बड़ा धन्नवाद जी मेरे विचार सबनां कने सांझा करने ताईं । हुण बुद्धिजीवी मित्रां दे विचार दिखणे हैंन क्या औन्दे हैंन 😊
ReplyDeleteतुसां, असां दी मदद टरदे रैह्ंदे, मता धनवाद। ठीक गलाया, बुद्धिजीवियां दे मने च क्या है, एह पता लगणा जरूरी है। गांह् बत्त भी ताहीं सुझणी है।
ReplyDeleteहाँजी
ReplyDeleteनिहालप है !
bahoot badiya bhupi bhai
ReplyDeleteअपणे वचार भी दस्सा न पथरिया जी
Deletemera vichar yahi hai ki. ye bhasha hamare ghar me hi nahi rahi to fir aage kahan hogi. aaj sabhi pahadi bhasha ki bat karte hain lekin adhiktar inhi logo ke bache is bhasha ko jante tak nahi aur hum unhe padhana bhi nahi chahte. pehle apne ghar me layen to kuch aage bat ho
ReplyDeleteसच्च ग्लाया माराज । पर असां कमसेकम अप्पू पर तां आजमाई सकदे । मेरी मुन्नी घरे पहाड़ी ग्लान्दी , मिंजो इसा गल्ला दा गर्व है ....
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