कांगड़ा चित्रकला दे मशहूर चित्तरकार कनै कलापारखी पद्मश्री विजय शर्मा हाेेरां दी कताब |
पहाड़ी भासा दे बारे च चर्चा करने ताईं असां मतेयां
लखारियां जो छे सुआल भेजयो थे। जुआब औणा सुरू होई गै तां असां एह चर्चा गजलकार, लेखक कनै अनुवादक द्विजेंद्र
द्विज होरां दे विचारां नै सुरू कीती। तिस पर ठियोग देयां लेखकां भी चर्चा
कीती कनै मुंशी शर्मा होरां सुआलां पर अपणे वचार भी रखे। तिसते परंत पवनेंद्र
पवन, कथाकार मैडम
चंद्ररेखा ढडवाल, राजीव कुमार "त्रिगर्ती" कनै फिरी भूपेंद्र भूपी होरां
दे विचार तुसां पढ़े। अज इस चर्चा दी अगली कड़ी कवि नवीन शर्मा होरां पेश
करा दे।
1. तुसां दे स्हाबे नै पहाड़ी लेखन
असां दे मुल्के दियां दूइयां भासां दे मुकाबले च कुतू खड़ोंदा ?
नवीन शर्मा: पहाड़िया च मता कम्म होआ करदा, खूब लखोआ करदा, पर जिस साह्ज्झे या कट्ठपणे दी लोड़
ऐ तिस बिच कमी खळदी रई म्हेशा।
होर भाखां कन्ने तोलणां
मैं इस करी खरा नी समझदा कैं: कि हर थाईं, रैह्ण सैह्ण दे तौर तरीकयां कने मिलियां सुवधां दे स्हाब्बे कन्ने भाखां
दा प्रसार प्रचार होया। पर इतणी गल्ल ज़रूर ऐ भई पहाड़ी हमाचली समरिद्ध कने
संस्कृता दे नेड़े दी भाखा ऐ।
सैः कुथू गिया?
सः कुत्र गतः, अगच्छत्?
बगैरह जेह्ड़ा कि शोध दा
विषे ऐ।
अज पहाड़ी (हमाचली) अपणी जगह
बणाणे वास्ते जरूर जदोजैह्द करा दी ऐ पर ऐ गल्ल बी सच ऐ कि पिछले किछ समे ते
पहाड़ी हमाचलिया जेह्ड़ा कम्म होया ऐ तिसदी बदौलत बड्डयां सैहरां च रैह्णे ऑळ्
पहाड़िये अपणी मां बोल्ली च गल्ल करना खरा समझा दे हन। पूरी मेद छोड़ैं ई ए अठियां
सूचिया च जगह पाई लैंह्ग।
2. तुसां दे स्हाबे नै पहाड़ी भासा च
इतनी समर्थ्या है भई अजकिया जिंदगिया दी अन्नोह्-बाह् दौड़ कनै सारे ढक-पळेस लखोई
सकदे? कि एह् चील्हां दे डाळुआं झुलाणे जोगी ई है?
नवीन शर्मा: चील्हां देयां डाह्ळुआं झुलाणे कन्ने ए नित नौआं रूप
धारण करने वास्ते होर भाखां देयां शब्दां जो अपणे च समाई लैंदी ऐ, station टेसन, mobile phone, मबैल फोन
बगैरह भाषा विज्ञान दा विषे ऐ।
ए तय ऐ कि डोगरिया, मराठिया सांह्यें देवनागरी च लखोणे दे बावजूद अपणे आप च समरिद्ध भाखा ऐ,
जिसा पर मता कम्म होआदा, कई डिक्सनरियां तैयार
हन, होआ करदियां, ब्याकरण पर बी
कम्म होआदा, हमाचली साहित्य दा इत्यास बी तैयार होऑ दा सुणया
मैं। मते रचनाकार हन जेह्ड़े लगातार पहाड़िया बिच लिखा करदे, भाखा दा भविख उज्ज्वल ऐ बस किछ जोर लाणे दी लोड़ तां ऐ ई ऐ।
3. तुसां दे स्हाबे नै पहाड़ी लेखन कनै
पाठकां दे रिस्ते दी कदेई सकल बणदी है ? इस ताईं
होर क्या क्या करना चाहिदा?
नवीन शर्मा: लगयो लेखक कवि गतार करा करदे अपणा कम्म, पर मता किछ करना बाकी ऐ, सरकार बी करा
दी कोस्त पर काफी नी।
स्कूल, पंचैत कने सरकारी दफतरां ते गल्ल सुरु होऐ, घरां च
बोलदे सब पर कुथी दुरखास्त नी दयोंदी, भगतां, जगराते, बोलियां, नाटियां,
ढोलरू, हसणू खेलणू तहसील जिला या राज्य स्तर
पर सण्मानत कित्ते जाणे चाईदे।
कवियां, लेखकां, गतारां दी हौसला अफ़जाई कित्ती जाए, तिन्हां दे कम्मे दी परदरसनी लग्गै हर साल ग्रीष्मोत्सव, मिंजर, दसैहरा बगैरा खास मौकयां पर
तां जे लोकां जो कन्नें लिया जाई
सका।
मुहीम आम आदमी दी होणी चाइदी न
कि छड़ी सरकार या लेखकां दी।
कनें ए तय ऐ कि हर आम आदमी अपणी
मां बोल्ली कनें मता ई प्यार करदा ऐ। सबनां जिल्यां दे विद्वान रचनाकारां जो चाइदा
कि किछ ऐसी कोस्त कित्ती जाए तां जे हमाचलिया दा ऐसा शब्दकोष तैयार होऐ जिस बिच इक
अर्थ वाळे पूरे हमाचली शब्द कठरोई जाःन तां जे हर कुसी जो समझ आई सका। कांगड़ा, मंडयाळी, सिरमौरी, चंबियाळी
बगैरा दी दूरी दूर कित्ती जाइ सकै।
4. अगलिया पीढ़िया तक तुसां दी गल-बात
किञा पूजदी ?
नवीन शर्मा: इस सुआल दा सिद्धा मतलब ऐ भई मैं नयाणयां कन्नें कुसा भाखा
च गल्ल करदा। मेरे नियाणे समझदे पहाड़ी, मैं जादातर
पहाड़ी बोलदा, सैः बी मेरे कन्ने पहाड़िया च गल्ल करदे,
पर होर मता किछ होणा चाइदा ऐ, छड़ी घरां च
बोल्ली ने गप्प नी बणनी ऐ।
पर सुआल दा जवाब एई ऐ भई मेरा
परुआर अड़ोस पड़ोस पहाड़िया च गलांदे कने बड़ा खरा लगदा।
5. तुसां दे स्हाबे नै अगली पीढ़ी
पहाड़िया जो भासा बणाणे दा ख्यो करह्गी कि गीतां सुणदेयां गांह् बधी जांह्गी?
नवीन शर्मा: जरूर जी, पूरी मेद ऐ, पर
किछ होर करना पौंणा बुज़ुर्गां जो बी, तां जे अगले पाळे जो
प्रेरना मुल्ला, हौसला अफजाई होऐ।
6. तुसां दे स्हाबे नै अज आम जिंदगी
जीणे ताईं सिर्फ इक्की भासा नै कम चली सकदा कि इक्की ते जादा भासां जरूरी हन ?
नवीन शर्मा: हिंदोस्तान जैसे देस च जीणे तांईं भाषां दी जितणी जानकारी
होऐ सैः खरा, पर कम्म ज़रूर चली सकदा इक्का भाषा कन्नें
बी। पैसे मेरे स्हाब्बे ने हर आदमी जो घट ते घट चार पंज भाखां दी जानकारी होणी ई
चाईदी ऐ।
नवीन शर्मा |
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