पहाड़ी भाषा दी नौई चेतना .

Friday, May 17, 2024

मुकदी गल्ल मुकदी नीं, अग्गें बधदी



सुरेश भारद्वाज निराश होरां दा कविता संग्रह मुकदी गल्ल इसी साल छपेया है। भूमिका दे तौर पर निराश होरां हिमाचली पहाड़ी भाषा दे बारे च अपणी चिंता प्रकट कीतिओ है। राजीव त्रिगर्ती होरां निराश जी दियां कवतां पर अपणे विचार रखणे ते पैह्लें भाषा दे नाएं दे बारे च अपणा मत रखेया है। असां इसा भाषा दा सफर तदूं ते दिक्खेया  है जदूं इसा जो पहाड़ी गलांदे थे। लोक सूबे दी अपणी भाषा बणाणे दे खाब दिखदे थे। इक ता अजादिया ते बाद असां दे प्रांत ज्यादातर भाषा आधार पर बणे। दूआ केंद्र च भी अंगरेजी हटाई नै हिंदी ल्यौणे दी योजना थी। हिमाचली भी सोचदे थे असां भी पहाड़ी अपणी भाषा बणाई चलाई लैणी। पर जिञा असां दियां नदियां दा पाणी सुकी गया तिञा ई भाषा दा सपना भी टुटी गया। एह् सुपना दुबारा दिखणे दी कोशिश कीती ता हिमाचली पहाड़ी नां चलेया। पर सिरें नीं चढ़ेया। हाली भी कोससां होआ दियां।  हुण इक नौंई सोच आई है भई सूबे दी इक भाषा नीं है, मतियां हन। हुण दिखदे हन एह सोच कितणी कारगर हुंदी है। लेखक भाषाविद् क्या सोचदे, जनता क्या बोलदी कनै राजनेता क्या करदे। एह बैह्स लम्मी चलणे आळी है। फिलहाल अपणिया भाषा च लिखदे रेह्या, नां जे मर्जी दिंदे रेह्या। इसी नजरिए नै एह्थू पढ़ा - सुरेश भारद्वाज निराश दी कविता दे बारे च राजीव त्रिगर्ती दे विचार कनै इसा कताबा चा ते निराश होरां दियां दो कवितां।  

    

मुकदी गल्लकवि सुरेश भारद्वाज निराश दी चैथी किताब है। एह् तिह्ना दी पहाड़ी भाषा बिच दूज्जी किताब है। इसा किताबा बिच कविये दियाँ छोटियाँ-बड्डियाँ कठेरी करी कुल 60 कविताँ हन्, जेह्ड़ियाँ लाह्देयाँ-लाह्देयाँ विषयाँ जो अप्पू बिच समाहित करने बिच पूरियाँ समर्थ हन्। कवि अपणिया गल्ला गलान्दा-गलान्दा एह् भी मनदा जे अपणिया भाषा बिच लिखणे दा अपणा लाह्दा ही मजा है। कवि इसा गल्ला जो मनदा जे असाँ दी हिमाचली पहाड़ी बड़ी मिट्ठी कने समृद्ध भाषा है। कवि मनदा जे अपणिया भाषा बिच सुखे ने लखोई जान्दा। कविये जो अपणिया भाषा बिच लिखणा खरा लगदा। खरा लगणा कने सुखे ने लखोणा, कविए दियाँ इ्ह्ना गल्लाँ दी गवाही कविये दियाँ कविताँ अप्पू ही देई दिन्दियाँ।

सुरेश भारद्वाज निराश 
पहाड़ी कविता संग्रह: इक अम्मां थी, समर्पित इश्क ,
मुकदी गल्ल। हिंदी गजल संग्रह: मेेेरा इश्क 
इवादत खुदा की   
कवि अपणियाँ कविताँ काँगड़िया बिच लिखदा पर तिसा भाषा जो हिमाचली पहाड़ी नाँ दिन्दा। किताबा बिच प्रयुक्त काँगड़ी भाषा बिच पंजाबी कने पश्चिमी पहाड़ी दा सिद्धा प्रभाव है। अज्ज काँगड़िया जो पश्चिमी पहाड़ी दे नेड़ें ही मन्नेया जान्दा, हालाँकि ग्रियर्सन होराँ इसा जो पंजाबिया दे डोगरी रूपे दे नेड़े दस्सेया था। काँगड़ी शब्दे दे पुराणे प्रयोगे जो दिखदेयाँ एह् इक्क सर्वमान्य कने पुराणे अस्तित्वे वाळी भाषा है।

कुल मिलाई करी हिमाचली पहाड़ी नाँ देणे पर कविये दी कोई गलती नीं दुस्सा दी। एत्थू इक्क अणशोध सोच हिमाचले दियाँ भाषां दे अस्तित्वे उप्पर खतरा बणियो। कुछ लोकां दा विचार है कि जिसा भाषा बिच मता साहित्य होणा कने मतेयां  लोकां गलाणी सैह् हिमाचली होणी। अज्ज दुनिया दियां मतियां भाषां मरी गइयां कने मतियां दा अस्तित्व खतरे बिच है। असां मतियां भाषां बचाणे दा पुण्य करिये तां हिमाचले बिच ही भाषां दा गुलदस्ता बणाई सकदे। हिमाचले बिच हिमाचली भाषा नीं, हिमाचली भाषाँ हन्। हिमाचले दियाँ सारियाँ भाषाँ जो सरोह्णे कने सरोह्यियाँ जो मठोणे दा मौका मिलणा ही चाहिदा। दरअसल कविये दियाँ कविताँ काँगड़िया बिच हन्, कने काँगड़िया दिया कुसी भी किताबा दे ओणे पर काँगड़ी बोलणे बाळेयाँ जो गर्व होणा चाहिदा। काँगड़िया दियाँ इह्ना खरियाँ कविता दा रज्जी स्वागत होणा चाहिदा। उइयाँ इस स्वागते ताएँ कविताँ अप्पू ही अपणी गवाही दिन्दियाँ दुसदियाँ।कवि समाजे देयाँ सारेयाँ पक्षां जो अपणियाँ कविताँ बिच रखदा। सैह् सारियाँ कविताँ बिच रीति-रिवाज, रैह्ण-सैह्ण, खाण-पीण, देश-प्रेम, सामाजिक व्यवहार कने जिन्दगिया दियाँ मतियाँ सारियाँ गल्लाँ जो जेह्ड़ियाँ असाँ सामणे औन्दियाँ तिह्ना जो हू-ब-हू कागजे पर तुआरी करी अपणेयाँ सारेयाँ पाठकाँ साह्मणे रखणे दी कोशिश करदा ही दुसदा है।

कवि अपणिया कविता राती दा मरयाबिच गलान्दा जे अज्जकल असाँ दे समाजे बिच ताकतवर लोक गरीबाँ देयाँ हकाँ जो मारा दे। जेह्ड़ा असाँदे समाजे जो बंडणे दा इक्क कारगर तरीका है। कवि आश्वस्त है जे बेल्ला इक्को देया सदा ही नी रैह्न्दा। टैम सारेयाँ दा ही ओंदा। सैह् पियोहेयाँ-दरड़ोहेयाँ अन्दर उम्मीदा दी जोत बाळदा -

बड्डियाँ जोकाँ है खून लेया चूसी

गरीबाँ दा हक्क कितणा करी मरोणा

सूरज ता सबदा है चढ़दा निराश

मत सोच्चें इन्नी कदी नी घरोणा।

अज्ज असाँ दे समाजे बिच होड़ लगियो। जेह्ड़ा भी कमा दे तिस दा मता हिस्सा बड्डेया-बड्डेयाँ घराँ जो बणाणे पर मुकाई देया दे। समाजे दा दस्तूर अजकल देह्या है जे बच्चे तिह्ना उच्चियाँ हवेलियाँ जो छड्डी करी अपणे भविष्य बणाणे दा वास्ता देई दुज्जेयाँ शहराँ बिच बस्सी जा दे या तां विदेशां बिच बस्सी करी अपणे देशे जो कने तिस घरे जो भुली जा दे। इक्क टैम ओआ दा तां तित्थू कुत्तेयाँ-बिल्लेयाँ दा बास्सा होई जा दा-

बड्डे-बड्डे महल खरेड़े

एत्थू कुत्तेयाँ बिल्याँ सूणा।

इसा टूह्णमटूणाकविता बिच ही कवि मजदूरा दिया स्थितिया, राजनीतिया बिच व्यापक भ्रष्टाचारे जो सोग्गी ही प्रस्तुत करदा। सैह् बड़ा सहज होई करी राजनीति करने वाळेयाँ कने समाजे बिच अपणा स्वार्थ सिद्ध करने वाळेयाँ लोकाँ पर टोंट कसदा गलान्दा-

अज्जे तिक तूँ लोक ही दूह्ते

पता नी अप्पूँ कदी परसूणा।।

इक्क अम्मा थीइस नाएँ कन्ने कविये दी पैह्ली काँगड़ी कविता दी किताब छपी थी। इसा किताबा जो पढ़देयाँ इसा किताबा बिच भी इक्क कविता अम्मानाएँ कन्ने मिलदी है। एह् कविता भी इक्क अम्मा थी इसा कविता जो ही बधाऽ दी। उइयाँ एह् छोटी है पर भावाँ कन्ने टुंडमुंडियाँ भरोइयो अपणी पडछैण बणाणे बिच कुसी रचना ते घट्ट नीं है-

खुआन्दी थी कदी कमाई करी टब्बरे जो,

तिन्ना पुतराँ च अज्ज अम्मा बंडोई गई।

यादाँ दे झरोखे तेकविता भी इक्क अम्मा थीकविता दा ही ताजा हिस्सा बझोन्दी। एह् इक्क लम्मी कविता है। अम्मा दी जीवनचर्या कने चरित्र इसा कविता बिच बड़ा ही सटीक बझोन्दा है-

टब्बरे दी तकदीर थी अम्मा

ईश्वर दी तस्वीर थी अम्मा

बापुए दी तदबीर थी अम्मा

अपणे ताईं फकीर थी अम्मा।

कवि लोहड़ी गीते दे नाएँ तित्थ-त्योहाराँ जो बड़ा डुग्गा याद करदा। लोहड़िया दे चितराँ बिच इक्क चित्तर दिखणे जोग्गा है-

रीत-रूआजाँ मत भुलायाँ

सणे घरैतां लोहड़ी मनायाँ

बैही ने किट्ठे खा खिचड़ी.....!

इसा किताबा बिच कवियें इक्क कविता लिखियो पर्यावरण..इक्क जरूरत। इसा कविता बिच सैह् पर्यावरणे दिया समस्या जो लई करी डूग्घा चिन्ददा। पर्यावरणे पर चिन्दणा अजकणे जमाने दा सारेयाँ ते जरूरी चिन्दण है। पर्यावरण उप्पर खतरा असाँदिया पूरिया सभ्यता उप्पर खतरा है। इस खतरे दा कारण भी असाँ ही हन्, कैंह् जे सारा कितेया कराया असाँ दा ही है। पर्यावरण रक्षा दा सन्देश कवि इस तरीके ने दिन्दा -

पेड़ लगांह्गे बर्खा होणी

नीं तां साह्ड़ी फसल मरोणी 

दाणा फक्का किछ नी मिलणा  

भुक्खेयाँ किह्ञा निन्दर ओणी

किह्ञा निन्दर ओणी

पेड़ लगा सारे भाऊ, पेड़ लगा........।। 

जीणे दी क्या गल्ल करियेकविता बिच अजकणे सामाजिक परिवेश जो ढाळदा कवि अपणेयाँ शब्दाँ बिच बड़े ही सरस रूपे बिच साह्मणे ओन्दा। कवि जीवने जो लई करी मता आश्वस्त नीं दुस्सा दा। तिस्सेयो सारे माहौले बिच इक्क बदलाव बझोआ


दा-

मुश्किल हन हालात जीणे दी क्या गल्ल करिये

मिल्ला दे आघात जीणे दी क्या गल्ल करिये।

कोई आसरा मिलदाकविता बिच भी कवि बदलोयाँ हालाताँ कने बदलोयो पर्यावरणे दी ही गल्ल करदा। बिट्टी जम्मी बधाई लैह्कविता कविये दे इस संग्रहे दी इक्क मती याद रक्खी जाणे वाळी कविता है। कवि प्रगतिवादी विचाराँ ने भरोया है। बिट्टिया दे जमणे दिया खुशिया जो कवि जिस नोएँ रूपे बिच प्रस्तुत करदा सैह् अनुकरणीय है। जातके बिट्टिया दे अन्तरे जो हटाणे ताएँ जेह्ड़ी पैह्ल जरूरी है तिसा जो साह्मणे अणदी एह् पूरिया दी पूरी कविता ही जरूरी है। फिरी भी इह्ना दूँह् पाह्ळियाँ बिच दिक्खा-

पूजा-पाठ कराई लैह्

नूहाँ ते कुळज पुजाई लैह्।

कित्तियो असाँ खरी कमाई

स्हाड़ें घरें जे बिट्टी आई।

मतियाँ कविताँ बिच कवि समझौतावादी होन्दा चला जान्दा। सैह् अपणे मुखर होन्दे विद्रोही स्वभावे जो देरे तिकर नीं ढोन्दा। एह् देह्याँ तेवराँ वाळियाँ कविताँ बिच सैह् इक्क कविता समझौतानाएँ ने भी लिखदा-

जे मिल्ले सैह् खाणा पौंदा,

ईह्याँ ही दिल पतियाणा पौंदा।

कविये  दे दिले बिच बड़े गहरे भाव दिलाँ देजोज्झेयाँ खान्दे। प्यारे दा मल्हम सारेयाँ जख्मा भरी दिंदा। ऐह् प्यार इसा धरतिया कन्ने हैं कने सैह् कुथी ग्राएँ कुथी खड्डाँ-नाळुआँ दे रूपे बिच साह्मणे ओन्दा।

राजीव कुमार त्रिगर्ती 
कवि और भाषाविद् 
हिंदी कविता संग्रह: गूलर का फूल (2008)
ज़मीन पर होने की खुशी (2020)
प्रेम में होना (2024)
पहाड़ी  कविता संग्रह छपणे आळा है। 

छंदे दे नाएँ पर कवियाँ दे बिच इक्क तुकबंदी दी परम्परा भी प्रचलित है। कवि अपणियाँ मतियाँ सारियाँ रचनाँ बिच तिसा परम्परा दा अनुसरण करदा ही सामणे ओन्दा। अनुप्रास परम्परा दा निर्वाह जरूर इसा तुकन्दिया दे माध्यमे ने होन्दा कने कविताँ बिच लय बणाई रखदा। वर्तनी जो लई करी हाल्ली काँगड़िया बिच मतियाँ कमियाँ हन्। कवि भी तिह्ना ते अछूता नी रेह्यी सकदा था। कुसी पराणिया साहित्यिक भाषा दिया वर्तनिया बिच भी कुसी दा मुकक्कल होणा आसान नीं हैं फिरी साहित्यिक रूपे ने कांगड़ी तां हाल्ली अपणे अंगणे बिच घंघाळू ही देआ दी है। होळें-होळें काँगड़िया दिया वर्तनिया दा इक्क पक्का, सर्वमान्य कने टिकाऊ रूप साह्मणे ओणा है। कविये दा एह् लिक्खेया भी तिस रस्ते बिच इक्क टप्पा बणना है।


मुकदिया गल्ला उप्पर मुकदी गल्ल एह् है जे एह् किताब कविये दे व्यापक दृष्टिकोणे जो प्रस्तुत करदी। कविताँ पढ़ी करी सारा कुछ अपणे नेड़े-तेड़े लगदा। नोटबंदी, जीएसटी पर भी कवि अपणे विचार रखदा, पर इहना कविताँ बिच सिर्फ इक तरफा गल्ल है कने इह्ना नीतियाँ दा इक तरफा समर्थन ही है। मुकदेयाँ संस्काराँ कने समाजे दे ढैन्दे रूपे ते भी कवि बड़ा दुखी है। मंहगाई कने होर अजकणे मुद्दे भी कविये दियाँ नजराँ ते अछूते नीं हन्।

इक्क अम्मा थीएह् कविये दी पैह्ली काँगड़ी कविता दी किताब थी। पैह्ली किताब होणे पर भी तिसा किताबा दा प्रभाव सारे जनमानस उप्पर पेआ था। कविये दिया प्रतिभा जो दिखदेयाँ तिस तरीके दियाँ रचना दी उम्मीद सारेयाँ पाठकाँ जो कविये ते जरूर रैह्यी कने रैह्णी। तिह्ञा ही इसा किताबा बिच भी कविये दिया उच्चिया सोच्चा दे ढक्के ते चूंडिया तिकर दर्शन होन्दे। कविये बाह्ली नोआँ रचणे दी ताकत भरोइयो। उम्मीद है इसा ताकता दे दर्शन सताबी ही अगलिया किताबा बिच होणे हन् कने भाषा दे साहित्ये वाळे बाग्गे बिच नोंआँ फुल्ल खिड़ना है।  


सुरेश भारद्वाज निराश दियां दो कवतां 


अम्मां

अम्मां अज्ज सतराँ बरयाँ दी होई गेई

उआने ते उट्ठी ओबरिया जाई सोई गेई

 

खुआंदी थी कदि कमाई करी टव्वरे जो

तिन्ना पुत्रां च अज्ज अम्मां बंडोई गेई

 

चाऽ करी करी तिन्ना पालेया था टव्वर

टब्बरे जो अज्ज सैह फालतु होई गेई

 

बणाई बणाई खिंदाँ भरियाँ थियाँ बिलगां

अज्ज इक्की खंदोलुएं अप्पूं लपटोई गेई

 

अम्मां सौए ओबरिया पौहें सौए उआने

टब्बरे देयाँ तान्याँ अज सैह डंगोई गेई

 

रली मिली किह्याँ करनी ऐं तंग अम्मां

लाड़ी बी मिंजो कनै थी सखलोई गेई

 

जिन्हीं राज कित्ता कदि बीह्याँ माह्णुआ

दिक्खी दूरी तिन्हाँ दी अप्पू सँगोई गेई

 

जदूँ चलदियाँ थियाँ जंघाँ था जोर जीह्वा

नी सरीर हुण चलदा जीब भी चुपोई गेई

 

ठगदी थी टब्बरे जो गुड़े दे इक्क ढेलुऐ नै

ब्रते रै बहाने अज्ज सैह अप्पूं ठगोई गेई

 

दिक्खी दुख बच्चयाँ दा बहांदी थी अथरु

लकोई दुख अपणा मुँह ढक्की रोई गेई

 

उम्र सारी कित्ता अम्मां सबनीं दा भला

सच मेरी अम्मां अज्ज सबनां ते लुटोई गेई

 

सुआंदी थी सुक्कैं थी अप्पूं सौंदी गिल्लैं

अथरुआं नै अम्मां अप्पूं गिल्ली होई गेई

 

इतणे भारी पिट्टे तू अम्मां कजो स्यापे

छुटी गेई जलबाँ अज्ज हाख बी मटोई गेई

 

क्या गेई अम्मां निमौड़ा मैं बी होई गिया

रेही गिया किह्ला किस्मत बी बदलोई गेई

 

गलांदी थी मिंजो छोरु बणी जा माह्णु

मिंजो तिसारी अज्ज गल्ल समझोई गेई

 

सुणी नी सकदा कदि बुराई मैं अम्मां दी

गलाया कुन्नी ज़रा क सैः कालजें छोई गेई

 

बड़े कलेस दित्ते थे तिसा जो मैं मित्रा

भार अपणे दुखांरा सैह किल्ली इ ढोई गेई

 

'निराश' मेरियाँ नीताँ नी मिंजो माफ करना

अम्मां दी सुणी नी लाड़िया दी सुणोई गेई

 

भुल्ली गै

 

कैंह मान रखणा भुल्ली गै

कैंह ध्यान रखणा भुल्ली गै

 

घड़ोलू मटणा भुल्ली गै

सूतर कतणा भुल्ली गै

 

नाम जपणा भुल्ली गै

किस्ती-पतणा भुल्ली गै

 

खंड जोड़े आद नी रेहे

गोआ सटणा भुल्ली गै

 

बड्यां दी बडियाई भुल्ली

पैरां च नपणा भुल्ली गै

 

लोकां दी बुराई हरदम

कर्म अपणा भुल्ली गै

 

हीटरां देही मत मारी

अग तपणा भुल्ली गै

 

मीट शीट कुत्तेयां जो

ग्राह रखणा भुल्ली गै

 

बर्फिया दा डब्बा लीता

प्रौणा सखणा भुल्ली गै

 

तीणी उपर रसो बणाई

अपूं चखणा भुल्ली गै

 

चमचागिरि बथेरी कित्ती

पैरां चट्टणा भुल्ली गै

 

जाणी ले भेत बगाने

अपणे दसणा भुल्ली गै

 

नज़र तिन्हाँ दी मेरी यारी

अपणी मखणां भुल्ली गै

 

संबला था मै ही बणाया

भांडे घसणा भुल्ली गै

 

सबना खूब मिसरे जोड़े

काफिया रखणा भुल्ली गै

 

मार पेई इतणी स्कूलें

बच्चू नसणा भुल्ली गै

 

रत्ती भर नीं बेह्ल लोकां

ज़रा क हसणा भुल्ली गै

 

चुकया जाह्लु अम्मां चिमटा

गंड्डू लहस्णा भल्ली गै

 

भगौत पुराण दैण मापे

सौरेयाँ बसणा भुल्ली गै

 

डीजें कित्ता बेड़ा गर्क

अपणा नचणा भुल्ली गै

 

जदूँ दा आया बैड बाक्स

दौणी कसणा भुल्ली गै

 

सारें पासें धूम तुसाँ दी

स्हांजो जचणा भुल्ली गै

 

भत भटूरु सारे खांदे

स्हांजो पचणा भुल्ली गै

 

सुणेया चुड़ेलां लोक बेठे

स्हांजो सचणा भुल्ली गै

 

बदनै सारे मसाज करिगे

सिरे झसणा भुल्ली गै

 

सारी दुनियाँ डंग्गीत्ती

अप्पूं जो डसणा भुल्ली गै।

 

कन्न भरना सिखी लै

रस्णा बसणा भुल्ली गै

 

लोकां जो पाईयाँ जफ्फियाँ

मिंजो तकणा भुल्ली गै


3 comments:

  1. जय हिन्द !
    धन्यवाद !

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  2. जय हिन्द!
    धन्यवाद!

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  3. बहोत बद्धिया जी।
    कवि, पारखी कनै पाहड़ी दयार जो बधाइयाँ।

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