फौजियां दियां जिंदगियां दे बारे च असां जितणा जाणदे, तिसते जादा जाणने दी तांह्ग असां जो रैंह्दी है। रिटैर फौजी भगत राम मंडोत्रा होरां फौजा दियां अपणियां यादां हिंदिया च लिखा दे थे। असां तिन्हां गैं अर्जी लाई भई अपणिया बोलिया च लिखा। तिन्हां स्हाड़ी अर्जी मन्नी लई। हुण असां यादां दी एह् लड़ी सुरू कीती है, दूंई जबानां च। पेश है इसा लड़िया दा सैंतुह्आं मणका।
....................................................................
समाधियाँ दे परदेस च
मैं तैह्ड़ी चोंह् दिनाँ दी छुट्टी कटणे ते परंत अपणी यूनिट च हाजिर होया था। भ्यागा दफ्तर आयी नै कुर्सिया पर बैठया ही था कि कमांडिंग अफ़सर साहब दे स्टिक अर्दलिएं आयी करी चुस्त सेल्यूट मारेया कनै ग्लाया, “साहब, तुसाँ जो सीओ साहब याद करा दे हन्न”। “ठीक है,” मैं बोल्या, “मैं आया।” स्टिक अर्दली चला गिया। मैं कंधा नै लग्गिह्यो कीलणिया कन्नै टंगोहि्यो अपणी टोपी तुआरी करी पहनी, अपणा पेन कनै नोट पैड संभाळेया कनै कमांडिंग अफ़सर होराँ दे दफ्तरे पासें चली पिया। तिन्हाँ दा ऑफिस दो कमरे छड्डी करी त्रीये कमरे च, बराँड़े दे दूजे किनारे पर था। तित्थू पुज्जी करी जिंञा ही मैं तिन्हाँ जो सेल्यूट कित्ता तिन्हाँ तरंत पुच्छेया, “साहब जिस कम्मे ताँईं तुसाँ छुट्टी गैह्यो थे सैह् कम्म होयी गिया?” “हाँ सर, होयी गिया” मैं भी तरंत जवाब दित्ता था। "गुड" तिन्हाँ अपणे साह्म्णे खुल्लिह्यो फाइला ते नजराँ हटाये बगैर बोल्या था।
“अच्छा साहब एह् दस्सा, असाँ लोकनाथन जो कितणे दिनाँ दे अंदर घर भेजी सकदे हन्न?" कर्नल साहब होराँ दा अगला सुआल था।
“सर, लोकनाथन जो….. तिस्सेयो तुसाँ..…
“बस साहब, मैं होर किछ नीं सुणना चाँह्दा। तुसाँ एह् दस्सा तिस्सेयो डिसमिस करी नै कितणे दिनाँ दे अंदर घर भेजी सकदे हन्न?” तिन्हाँ मेरी गल्ल पूरी होणे ते पहलैं ही उच्ची उआज च अपणा सुआल दोहराया। तिन्हाँ दे तेवर दिक्खी नै मिंजो हिम्मत नीं होयी कि अपणी गल्ल पूरी कराँ। तिन्हाँ दे सुआले दे जवाब च मैं हौळैं कि ग्लाया, “सर, तिस्सेयो असाँ अज्ज ते अठमें दिन घर भेजी सकदे हन्न।”
“इसते तौळा कैंह् नीं?”
“सर, तुसाँ जो तिस्सेयो वजह दसणे दा नोटिस (कारण बताओ नोटिस) देणा पोंणा कनै तिस्सेयो जवाब देणे ताँईं ठीक-ठाक बग्त भी देणा पोंणा। एह् बग्त सत्त दिनाँ ताँ होंणा ही चाहीदा। तिसदा जवाब ओंणे दे परंत जेकर तुसाँ जो लगदा है कि तिस्सेयो घर भेजणा ही पोणा ताँ भेजी सकदे हन्न। जेकर सैह् अपणा जवाब तौळा देई दिंदा है कनै तुसाँ जो तिसते तसल्ली नीं होंदी है ताँ तिसदे अगलैं दिनैं भी भेजी सकदे हन्न।" मैं अपणी गल्ल ग्लाँदा गिया, "अपर मेरी तुसाँ नै इन्सानियत दे तौर पर इक विनती है कि तिस्सेयो तनखाह देणे ते परंत ही घर भेज्या जाए किञा कि तिस व्ह्ली घर जाणे ताँईं ट्रेन टिकट खरीदणे जो पैसे भी ताँ होणा चाहीदे। इस तरीके नै डिसमिस करने ते परंत तिसदी घर जाणे ताँईं फ्री रेलवे वारंट जाँ कन्सेशन वाउचर दी हकदारी नहीं रैंह्दी।”
“ठीक है साहब, अज्ज उन्नी तारीख है। त्रेयी तारीख जो मेरे साइन करवायी नै तिस्सेयो तुसाँ कारण बताओ नोटिस देई दिया। अपर ध्यान रैह् कि नोटिस देणे ते पैह्लैं तिस्सेयो इस गल्ल दा पता नीं लगणा चाहीदा नीं ताँ तिन्नी हल्ला करना।"
मैं कर्नल साहब होराँ जो सेल्यूट कित्ता कनै भारी मनैं नै अपणी कुर्सिया पर आयी करी बैठी गिया। इक बड़े हाल जितणे दफ्तर च मिंजो ते इलावा चार हवलदार कनै तिन्न नायक कम्म करदे थे। मेरा मेज इस तरहाँ लग्गेह्या था कि सारेयाँ पर मेरी नजर रैह् कनै सैह् भी मिंजो दिक्खी सकण। मेरे उदास चेहरे पर इक हारेयो आदमिये दे हाव-भाव दिक्खी करी तिन्हाँ च सब्भते सीनियर हवलदार मिंजो व्ह्ली आयी करी होळी आवाज च पुछणा लग्गे, “सर, क्या गल्ल है? तुसाँ उदास कजो हन्न?”
“किछ नीं प्रभात, ओआ बैट्ठा” मैं हवलदार प्रभात सिंह जो अपणे मेज दे साह्म्णे लग्गिह्यो कुर्सिया पर बैठणे दा इशारा कित्ता। सैह् बैठी गै।
“मेरी छुट्टिया दे दौरान क्या लोकनाथने किछ गड़बड़ कित्तिह्यो?” मैं हवलदार प्रभात सिंह ते पुच्छेया।
“हाँ सर, परसूं संझा तिन्नी पता नीं कुत्थू ते खूब पी लई कनै रात भर हल्ला करदा रिहा। टू आई सी (उप-कमान अफसर) साहब कनै एडजुटेंट साहब भी राती जो आये थे। बड़ी मुश्किला नै लोकनाथन जो काबू करी नै ऑफिस दिया पिछ्याळिया वाळे रुक्खे नै बन्हेया गिया कनै अगलिया भ्यागा नशा उतरने ते परंत ही तिस्सेयो खोल्या गिया।
एह् सुणी नै मैं सन्न होयी करी रही गिया। मेरे सब्भ कित्ते-कराये पर पाणी फिरी गिह्या था।
“लोकनाथने मेरे विश्वास जो बुरी तरह तोड़ी तेया है। मिंजो तिसते अजेही उम्मीद नीं थी। प्रभात, मिंजो अफसोस है कि हुण मैं तिस्सेयो नीं बचायी सकदा।” मैं लम्बा साह लई करी बड़बड़ाया था।
“सर, तुसाँ इक बड़ा रिस्क लई नै लोकनाथन जो बचाणे दी कोशिश कित्ती। दो महीनेंयाँ ते जेह्ड़ा सुधार तिस च आह्या था तिस पर सारे हैरान थे। तुसाँ जो दुखी नीं होणा चाहीदा। एह् तुसाँ दी नीं, लोकनाथन दी हार है।”
मेरे मेज दे खब्बे पासैं सैह् कुर्सी तैह्ड़ी भी लग्गिह्यो थी जिसा पर बैठाळी करी मैं लोकनाथन जो समझांदा कनै तिसदा हौसला बधांदा था। हुण तिसा कुर्सिया जो तित्थू रखणे दी कोई जरूरत नीं थी। मैं ऑफिस रनर जो तिस कुर्सी जो तित्थू ते हटाणे ताँईं ग्लायी दित्ता।
मैं तिस बग्त महाराष्ट्र दे नासिक जिले दे अंदर पोणे वाळे देवलाली कैंप च इक तोपखाना यूनिट च तैनात था। देवलाली कैंप भारत दी फौज दे तोपचियाँ दा तीर्थ स्थल है। एत्थू तोपखाना स्कूल है जिस च तोपची अफसराँ, जेसीओ कनै जुआनाँ जो तोपखाने दी भांत-भांत दी ट्रेनिंग दित्ती जाँदी है। तिसदे बक्खैं ही तोपखाना ट्रेनिंग सेंटर, नासिक रोड़ कैम्प है जित्थू तोपखाने देयाँ रंगरूटां जो ट्रेनिंग देई नै तोपची बणाया जाँदा है। तिसदे कन्नै ही तित्थू आर्टिलरी रिकॉर्ड ऑफिस है। बस इतणा ही नीं, नासिक दे लेखा नगर च तोपची जेसीओ कनै जुआनाँ दा 'वेतन कनै लेखा दफ्तर' भी है।
जिंञा इक अस्पताल च डॉक्टर, नर्स, टेक्नीशियन सफाई वाळे, बगैरा कई तरहाँ दे आदमी होंदे हन्न तिंञा ही फौज च तरहाँ-तरहाँ दे कम्म करने वाळे बखरे-बखरे ट्रेड दे जुआन होंदे हन्न। ट्रेड चाहे कोई भी होये सारेयाँ फौजियाँ ताँईं इक्को जेही बेसिक ट्रेनिंग इक तयशुदा समै ताँईं चलायी जाँदी है जेह्ड़ी हर फौजी जो पास करना पोंदी है। खाणा बणाणे वाळा रसोइया जरूरत पोंणे पर राइफल चुक्की करी दुश्मण नै लोहा लई सकदा है। बेसिक ट्रेनिंग ते परंत जुआन अपणे-अपणे ट्रेड दी एडवांस ट्रेनिंग पांदे हन्न।
मेरी सैह् यूनिट इक ‘निगरानी एवं लक्ष्य प्राप्ति’ मतलब साटा (सरवेलांस एंड टारगेट एक्वीजीशन) यूनिट थी। जिसदा मेन कम्म, जित्थू ते दुश्मण दी गोलाबारी औआ दी होये तिसा जगह दा पता करी नै तोपखाना ब्रिगेड हेडक्वार्टर च मौजूद 'फायर डायरेक्शन सेन्टर' (एफडीसी) जो जाणकारी देणा होंदा है ताँकि म्हारियाँ तोपां जवाबी गोलाबारी करी नै दुश्मण दियाँ तोपां जो चुप करायी सकण। इस किस्म दियाँ यूनिटां च इक ट्रेड होंदा है जिस्सेयो ओ.एफ.सी. (ऑपरेटर फायर कंट्रोल) दे नाँ ते जाणेया जाँदा है। लोकनाथन तिस ही ट्रेड दा जुआन था।
उड़ीसा दे इक ग्राँ ते आह्या लोकनाथन तकरीबन 5 फुट 10 इंच लम्मा, गट्ठोह्यो जिस्म वाळा, 30-31 सालाँ दा नौजुआन था। सैह् यूनिट दी फुटबाल टीम दा इक बद्धिया खिलारी था। यूनिट दी हॉकी टीम च भी सैह् शामिल था। तकरीबन तिन साल पैह्लैं जाह्लू मैं तिस यूनिट च सूबेदार हेड क्लर्क दे तौर पर आया था ताँ लोकनाथन नायक दे रैंक च था।
तकरीबन पंज महीने पहलैं जाह्लू नायक लोकनाथन, दो माह दी सालाना छुट्टिया पर घर गिया ताँ सैह् 15 दिन देरी ते यूनिट च हाज़िर होया था। ओंदे ही तिसदी ‘अपराध विवरणी’ (ओफ्फेन्स रिपोर्ट) जिस्सेयो आम बोलचाल दिया भाखा च ‘चार्ज शीट’ भी बोली दिंदे हन्न, बणी कनै कमाण अफसर होराँ तिस्सेयो सजा देई नै नायक ते सिपाही बणायी दित्ता था। जाह्लू मैं लोकनाथन दे ‘चाल-चलण पत्र’ (कंडक्ट शीट) पर नजर मारी ताँ पाया कि तिस च तिस सजा ते पहलैं भी तिन्न बरी सजा दित्ते जाणे दा जिक्र था। तिस च इक सजा काली स्याही कनै दो सजाँ लाल स्याही च दर्ज थियाँ। तिस्सेयो तिन्हाँ च इक सजा शराब पी करी झगड़ा करने ताँईं कनै बाकी दो सजाँ छुट्टी ते लेट ओंणे ताँईं मिल्लिह्याँ थियाँ। इस तरहाँ तिस सजा जो दर्ज करने परंत तिसदे 'चाल-चलण पत्र' (कंडक्ट सीट) च तिन्न लाल स्याही दियाँ एंट्रियाँ होयी चुक्किह्याँ थियाँ कनै तिन्नों बरी सजा दे तौर पर तिसदे रैंक टुटेह्यो थे। फौज दे कनूनां कनै नियमां च इस गल्ल दा साफ-साफ जिक्र है कि जुआनाँ दे 'चाल-चलण पत्र' (कंडक्ट सीट) च कुण जेही एंट्री लाल स्याही कन्नै होंगी कनै कुण जेही काळी/नीली स्याही नै होंगी। फौज च इक प्रॉविज़न है कि अगर कुसी जुआन दे 'चाल-चलण पत्र' (कंडक्ट सीट) च तिन्न जाँ तिन्न ते ज्यादा लाल स्याही च एंट्रियाँ होयी जाँदियाँ हन्न ताँ कमाण अफसर अपणे स्याणपे दा इस्तेमाल करदा होया तिस्सेयो फौज दी नौकरी ते कड्ढी बाहर करी सकदा है। इस तरीके नै कड्ढे गै फौजी खुद-ब-खुद पेंशन जेहे फायदेयाँ ते महरूम होयी जाँदे हन्न।
(बाकी अगलिया कड़िया
च….)
....................................................................
समाधियों के प्रदेश में (सैंतीसवीं कड़ी)
मैं उस रोज़ चार दिन की छुट्टी काटने के बाद अपनी यूनिट में उपस्थित हुआ था। सुबह दफ्तर पहुंच कर कुर्सी पर बैठा ही था कि कमांडिंग अफ़सर साहब के स्टिक अर्दली ने आकर चुस्त सेल्यूट मारा और कहा, “साहब, आपको सीओ साहब याद कर रहे हैं”। “ठीक है,” मैंने कहा, “आता हूँ”। स्टिक अर्दली चला गया। मैंने दीवार में लगी हुक से टंगी अपनी टोपी निकाल कर पहनी, अपना पेन और नोट पैड संभाला और कमांडिंग अफ़सर के दफ्तर की ओर चल दिया। उनका ऑफ़िस दो कमरे छोड़ कर तीसरे कमरे में, बरामदे के दूसरे छोर पर था। वहाँ पहुंच कर जैसे ही मैंने उन्हें सेल्यूट किया उन्होंने तपाक से पूछा, “साहब जिस काम के लिए आप छुट्टी गये थे वो काम हो गया?” “हाँ सर, हो गया” मैंने भी तुरंत जवाब दिया था। "गुड" उन्होंने अपने सामने खुली फ़ाइल से नजरें हटाये बिना कहा था।
“अच्छा साहब ये बताओ, हम लोकनाथन को कितने दिनों के अंदर घर भेज सकते हैं?" कर्नल साहब का अगला प्रश्न था।
“सर, लोकनाथन को…..उसे तो आपने…..”
“बस साहब, मैं और कुछ नहीं सुनना चाहता। आप बताओ उसे डिसमिस कर के कितने दिन के अंदर घर भेज सकते हैं?” उन्होंने मेरी बात पूरी होने से पहले ही ऊंचे स्वर में अपना प्रश्न दोहराया। उनके तेवर देखते हुए मुझे हिम्मत नहीं हुई कि अपनी बात पूरी करूं। मैंने उनके प्रश्न के जवाब में धीमे से कहा, “सर, उसे हम आज से आठवें दिन घर भेज सकते हैं।”
“इससे जल्दी क्यों नहीं?”
“सर, आपको उसे कारण बताओ नोटिस देना होगा और उसको जवाब देने के लिए उपयुक्त समय भी देना होगा। ये समय सात दिन का होना चाहिए। उसका जवाब आने के बाद अगर आपको लगता है कि उसे घर भेजना ही होगा तो भेज सकते हैं। अगर वो अपना जवाब जल्दी दे देता है और आप संतुष्ट नहीं होते हैं तो उसके अगले दिन भी उसे भेजा जा सकता है।” मैंने अपनी बात जारी रखते हुए कहा, “पर मेरी आपसे ह्यूमेनिटेरियन ग्राउंड पर रिक्वेस्ट है कि उसे तनखाह देने के बाद ही घर भेजा जाए क्योंकि उसके पास घर जाने के लिए ट्रेन टिकट खरीदने के लिए पैसे भी तो होने चाहिए। इस तरीके से डिसमिस करने के बाद उसकी घर जाने के लिए फ्री रेलवे वारंट या कन्सेशन वाउचर की हकदारी नहीं रहती।”
“ठीक है साहब, आज उन्नीस तारीख है। तेईस तारीख को मेरे साइन करवा कर उसे आप कारण बताओ नोटिस जारी कर दीजिए। परंतु ध्यान रहे, नोटिस जारी होने से पहले उसे इस बात का पता नहीं चलना चाहिए नहीं तो वह हंगामा करेगा।”
मैंने कर्नल साहब को सेल्यूट किया और भारी मन से अपनी कुर्सी पर आकर बैठ गया। बड़े से हालनुमा दफ्तर में मेरे इलावा चार हवलदार और तीन नायक काम करते थे। मेरा टेबल इस प्रकार लगा था कि इन सभी लोंगो पर मेरी नज़र रहे और वे सभी मुझे देख सकें। मेरे उदास चेहरे पर एक हारे हुए व्यक्ति के भाव देख कर उनमें सबसे सीनियर हवलदार मेरे पास आकर धीमी आवाज में पूछने लगे, “सर, क्या बात है? आप उदास क्यों हैं?”
“कुछ नहीं प्रभात, बैठो” मैंने हवलदार प्रभात सिंह को अपने मेज के सामने लगी कुर्सी पर बैठने का संकेत किया। वे बैठ गये।
“मेरी छुट्टी के दौरान क्या लोकनाथन ने कुछ गड़बड़ की है?” मैंने हवलदार प्रभात सिंह से पूछा।
“हाँ सर, परसों शाम उसने पता नहीं कहाँ से खूब पी ली और रात भर हंगामा करता रहा। टू आई सी (उप-कमान अधिकारी) साहब और एडजुटेंट साहब भी रात को आये थे। बड़ी मुश्किल से लोकनाथन को काबू करके ऑफ़िस के पीछे वाले पेड़ के साथ बांधा गया और अगली सुबह नशा उतरने के वाद ही उसे खोला गया।”
यह सुनकर मैं सन्न होकर रह गया था। मेरे सब किये-कराये पर पानी फिर गया था।
“लोकनाथन ने मेरे विश्वास को बुरी तरह तोड़ दिया है। मुझे उससे ऐसी उम्मीद नहीं थी। प्रभात, मुझे अफसोस है कि अब मैं उसे नहीं बचा पाऊंगा।” मैं लम्बी साँस ले कर बुदबुदाया था।
“सर, आपने एक बड़ा रिस्क उठा कर लोकनाथन को बचाने की कोशिश की। दो महीने से जो उसमें सुधार आया था उस पर सभी हैरान थे। आपको दुखी नहीं होना चाहिए। यह आप की नहीं, लोकनाथन की हार है।”
मेरे मेज की बायीं ओर वह कुर्सी उस दिन भी लगी हुई थी जिस पर बैठा कर मैं लोकनाथन को समझाता और उसका मनोबल बढ़ाता था। अब उस कुर्सी को वहाँ रखने की कोई आवश्यकता नहीं थी। मैंने ऑफिस रनर को उस कुर्सी को वहाँ से हटाने के लिए कह दिया था।
मैं उन दिनों महाराष्ट्र के नासिक जिले के अंतर्गत आने वाले देवलाली कैंप में एक तोपखाना यूनिट में तैनात था। देवलाली कैंप भारतीय सेना के तोपचियों का तीर्थ स्थल है। यहाँ तोपखाना स्कूल है जिसमें तोपची अफसरों, जेसीओ और जवानों को विभिन्न स्तर की तोपखाना की विधाओं का प्रशिक्षण दिया जाता है। उसके बगल में ही तोपखाना प्रशिक्षण केंद्र, नासिक रोड़ कैम्प है जहाँ तोपखाना के रंगरूटों को प्रशिक्षित कर के तोपची बनाया जाता है। उसके साथ ही वहाँ तोपखाना अभिलेख है। बस इतना ही नहीं नासिक के लेखा नगर में तोपची जेसीओ और जवानों का 'वेतन व लेखा कार्यालय' भी है।
जैसे एक अस्पताल में डॉक्टर, नर्स, टेक्नीशियन सफाई वाले इत्यादि कई प्रकार के व्यक्ति होते हैं वैसे ही सेना में विभिन्न कामों को करने वाले विभिन्न ट्रेड के सैनिक होते हैं। ट्रेड चाहे कोई भी हो सभी सैनिकों के लिए आधारभूत प्रशिक्षण एक समान एक निश्चित अवधि के लिए चलाया जाता है जिसे हर सैनिक को पास करना होता है। खाना बनाने वाला रसोइया ज़रूरत पड़ने पर राइफल उठा कर दुश्मन से लोहा ले सकता है। आधार भूत प्रशिक्षण के बाद सैनिक अपने-अपने ट्रेड का उन्नत प्रशिक्षण पाते हैं।
मेरी वह यूनिट एक ‘निगरानी एवं लक्ष्य प्राप्ति’ अर्थात् साटा (सरवेलांस एंड टारगेट एक्वीजीशन) यूनिट थी। जिसका मुख्य कार्य दुश्मन की तरफ से आ रही गोलाबारी के उद्भव स्थान को ज्ञात करके तोपखाना ब्रिगेड मुख्यालय में स्थित 'फायर डायरेक्शन सेन्टर' (एफडीसी) को आवश्यक जानकारी मुहैया करवाना होता है ताकि हमारी तोपें जवाबी गोलाबारी करके दुश्मन की तोपों को शांत कर सकें। इस प्रकार की यूनिटों में एक ट्रेड होता है जिसे ओ.एफ.सी. (ऑपरेटर फायर कंट्रोल) के नाम से जाना जाता है। लोकनाथन उसी ट्रेड का सैनिक था।
उड़ीसा के एक गांव से आया लोकनाथन तकरीबन 5 फुट 10 इंच लंबा सुडौल शरीर वाला 30-31 वर्ष का नौजवान था। वह यूनिट की फुटबाल टीम का एक बेहतरीन खिलाड़ी था। यूनिट की हॉकी टीम में भी वह शामिल था। लगभग तीन वर्ष पहले जब मैं इस यूनिट में सूबेदार हेड क्लर्क के तौर पर आया था तो लोकनाथन नायक के रैंक में था।
तकरीबन पांच महीने पहले जब वह दो माह के वार्षिक अवकाश पर घर गया तो 15 दिन देरी से यूनिट में हाज़िर हुआ था। आते ही उसकी ‘अपराध विवरणी’ (ओफ्फेन्स रिपोर्ट) जिसे आम बोलचाल की भाषा में ‘चार्ज शीट’ भी कह देते हैं, बनी और कमान अधिकारी ने उसे दंडित करके नायक से सिपाही बना दिया था। जब मैंने लोकनाथन के ‘चाल-चलन पत्र’ (कंडक्ट शीट) पर नज़र दौड़ाई तो पाया कि उसमें उस सजा से पहले भी तीन बार सजा दिए जाने का उल्लेख था। उसमें एक सजा काली स्याही और दो सजाएं लाल स्याही से दर्ज थीं। उसे उनमें से एक सजा शराब पी कर झगड़ा करने के लिए और शेष दो सजाएं छुट्टी से लेट आने के लिए मिली थीं। इस प्रकार उस सजा को मिला कर उसके 'चाल-चलन पत्र' (कंडक्ट सीट) में तीन लाल स्याही की प्रविष्टियाँ हो गयी थीं और तीनों बार सजा के रूप में उसके रैंक तोड़े गये थे। सेना से संबंधित अधिनियमों और नियमों में इस बात का स्पष्ट उल्लेख है कि सैनिकों के 'चाल-चलन पत्र' (कंडक्ट सीट) में कौन सी प्रविष्टि लाल स्याही से होगी और कौन सी काली/नीली स्याही से होगी। सेना में एक प्रावधान है कि अगर किसी सैनिक के 'चाल-चलन पत्र' (कंडक्ट सीट) में तीन या तीन से अधिक लाल स्याही में प्रविष्टियाँ हो जाती हैं तो कमान अधिकारी अपने विवेक का प्रयोग करते हुए उसे सैन्य सेवा से निकाल बाहर कर सकता है। इस तरह से निकाले गए सैनिक स्वतः पेंशन जैसे आर्थिक लाभों से वंचित हो जाते हैं।
(शेष अगली कड़ी में….) मुख चित्र: संजय श्रीवास्तव की चित्रकृति
पिछले ढाई सालां च मंडोत्रा होरां फौजियां दिया करड़िया जिंदगिया दे कई पैह्लू अपणियां इन्हां किस्तां च उजागर कीते हन। बिना नागा। पिछलेयां कुछ म्हीनेयां ते सचियां गाथां च कहानी कला भी छैळ तरीके नै साह्मणै औआ दी है। मजा औआ दा। न्हाळप रैंह्दी भई गांह् क्या होणा है।
ReplyDeleteजी, शुक्रिया तुसां दा।
ReplyDelete