पहाड़ी भाषा दी नौई चेतना .

Saturday, August 6, 2022

यादां फौजा दियां

 


फौजियां दियां जिंदगियां दे बारे च असां जितणा जाणदेतिसते जादा जाणने दी तांह्ग असां जो रैंह्दी है। रिटैर फौजी भगत राम मंडोत्रा होरां फौजा दियां अपणियां यादां हिंदिया च लिखा दे थे। असां तिन्हां गैं अर्जी लाई भई अपणिया बोलिया च लिखा। तिन्हां स्हाड़ी अर्जी मन्नी लई। हुण असां यादां दी एह् लड़ी सुरू कीती हैदूंई जबानां च। पेश है इसा लड़िया दा बाह्उआं मणका।


.....................................................................

समाधियाँ दे परदेस च 

 मेरी बैट्री दे सीनियर जेसीओ, सूबेदार चंदरभान यादव साहब जो रेजिमेंट दे अफसर, जेसीओ कनै जुआन अप्पु च गल्लबात करदिया बेला 'सीबी साहब' करी नै बुलाँदे  थे।  सीबी साहब इक दुबळे-पतळे जेसीओ थे।  सैह् बीड़ी खूब पींदे थे। तिन्हाँ दिनाँ च मिंजो भी बीड़ी पीणे दी बुरी लत थी।  सीबी साहब उंगलियाँ च बीड़ी फसाई नै, मुट्ठ बट्टी करी, इक खास अंदाज च बीड़ी दा कश लगाँदे होए अक्सर मिली जाँदे थे। 

बैट्री दे बंदोबस्त च बैट्री दे सीनियर जेसीओ दा इक अहम रोल होंदा है।  सीबी साहब जो, इक चतुर गनर जेसीओ होणे दे कन्नै-कन्नै, प्रशासनिक कम्माँ च भी अब्बल दर्जे दी महारत हासिल थी। अपर हालाताँ दिया बजह ते इक बरी सीबी साहब भी इक गंभीर उलझण च फसी गै थे। 

एह् गल्ल सन् 1979 दे दिसंबर महीने दी है।  रेजिमेंट हर साल साँह्ईं तिस साल भी दिल्ली कैंट ते राजस्थान दे पोखरण इलाके च जंग दा भ्यास करने ताँईं गइह्यो थी।  रेजिमेंट व्ह्ली तदकणे सोवियत यूनियन च बणिह्याँ 130 मिलीमीटर एम-46 तोपाँ थियाँ।  हुक्म दे मुताबिक हरेक बैट्री अपणी छे तोपाँ ते चार तोपाँ पोखरण लई गइह्यो थी।  अधिकारिक तौर पर तिस तोप जो एक्शन च लियोणे ताँईं नौ तोपचियाँ दी जरूरत होंदी थी अपर भारत दी फौज दे छे तोपची भी तिसा तोपा कन्नै गोळे दागी लैंदे थे। 

होया इंञा कि दिसंबर दा महीना था, तिस वजह ते ज्यादा ते ज्यादा जुआनाँ जो छुट्टी कटवाणे ताँईं 'सीवी साहब' होराँ  जुआनाँ जो इस तरीके नै छुट्टियाँ पर भेजी दित्तेह्या था कि जुआन छुट्टी भी कट्टी लैंण कनै जंगी भ्यास ताँईं भी हाजिर रैह्ण।  जुआनाँ जो छुट्टी कट्टी करी दिल्ली कैंट च रिपोर्ट करनी थी कनै तित्थू ते रेल गडिया दे जरिए पोखरण ओणा था। कुन्हीं वजहाँ ते दिल्ली कैंट ते ओणे  वाळी पार्टी सही बग्ते पर रवाना नीं होई सकी थी कनै पोखरण च रेजिमेंट दा जंगी भ्यास शुरू होणे दे ऑर्डर मिली गै थे। 

तिस बग्त रेजिमेंट अपणी कैम्प लोकेशन च थी। अगलिया राती जो सारी रेजिमेंट जंगी भ्यास ताँईं कूच करने वाळी थी। हरेक बैट्री जो चार-चार तोपाँ कन्नै लई जाणियाँ थियाँ।  तिस ते पिछलिया राती जो बैट्री कमाँडर दे दफ्तर दे तम्बू च इक मीटिंग होई जिस च बैट्री कमाँडर, सीबी साहब, बैट्री हौळदार मेजर कनै चाराँ तोपाँ दे 'गन नंबर वन' हौळदार शामिल थे। 

बैट्री कमाँडर दा दफ्तर 180 पाउंडर टेंट च था।  तिस कन्नै ही मेरे दफ्तर दा 180 पाउंडर टेंट इस तरह लगेह्या था कि बिचलियाँ फ्लाइयाँ जो फोल्ड करी दित्ता जाँदा ताँ दोह्यो टेंट इक कमरे च बदळोई जाँदे थे।  राती मेरे दफ्तर च ऑफिस रनर सोंदा था कनै मैं बैट्री कमाँडर दे दफ्तर च सोंदा था। बैट्री कमाँडर दे दफ्तर च बिछेह्यो सलीते (1) नौंए  थे। 

जाह्लू सैह् सारे कॉन्फ्रेन्स ताँईं आए ताह्लू तिकर मैं अपणा बिस्तरा खोह्ली नै लेटी गिह्या था।  तिन्हाँ जो ओंदा दिक्खी मैं अपणा बिस्तर समेटया कनै तिस पर ही  बैठी गिया।  टैंट च लालटेन दी मद्धम जेही लौ होआ दी थी।  कॉन्फ्रेन्स दा इक मात्र गंभीर मुद्दा अगली रात जंग दे भ्यास च जाणे वाळियाँ तोपाँ पर तोपचियाँ दी तैनाती जो पूरा करना था। लम्मी माथापच्ची ते परंत भी हरेक तोप पर घट ते घट चार गनर भी पूरे नीं होआ दे थे।  ताह्लू मैं, बिच ही बोली पिया था, "सर, इक डोगरा गनर एत्थू भी है जेह्ड़ा अहीर गनराँ दी मदत करी सकदा है।" 

"ओए, तूं चुप बैठा रैह्। बड़ा आया डोगरा गनर।" मेरे सिख मेजर बैट्री कमाँडर होराँ मिंजो झिड़केया था। 

"सर, मैं गन 'नंबर वन' कनै नंबर थ्री 'लेयर' दी डियुटियाँ जो छड्डी करी गन दी कोई भी डियुटी निभाई सकदा है।" 

"तूं चुप कर, नीं ताँ मैं तैनू टैंट ते बाहर कढ देणा है।" 

मैं डाँट खाई नै चुप होई गिया।  कनै सैह् लोक माथापच्ची करदे रैह्।  आखिर च मैं, बैट्री कमाँडर जो, गन नंबर वन हौळदाराँ जो, गलाँदेयाँ सुणेया, "हाँ भई, डोगरा गनर जो कुण अप्पू कन्नै लई जाँह्गा? अपणा हत्थ खड़ेरा" 

मैं दिक्खेया कि चौहाँ गन नंबर-वन हौळदाराँ, मिंजो अप्पू सौगी लई जाने ताँईं, अपणे-अपणे हत्थ खड़ेरी दित्ते थे।  एह् दिक्खी नै बैट्री कमाँडर होराँ मिजों ते  पुच्छेया, "ओए डोगरेया, हुण तूं हीं दस तूं किह्दे नाल जाणा?" 

मिंजो हौळदार लखपत दा व्योहार, स्वभाव कनै कम्म करने दे तौर-तरीके होरना ते भले लगदे थे इस ताँईं मैं तिन्हाँ दिया तोपा कन्नै जाणे ताँईं अपणी हामी भरी दित्ती। 

तिस जमाने च फ़ौज च क्लर्कां दी बड़ी इज्जत होंदी थी। जुआनाँ दी भलाई दे हर पहलू च तिन्हाँ दा इक खास रोल होंदा था।  तिन्हाँ दी तनख्वाह भी आम फौजियाँ ते ज्यादा होंदी थी।  तिन्हाँ दिनाँ च फौज च जुआनाँ दे कई 'पे ग्रुप ' होया करदे थे जिंञा कि ए, बी, सी, डी, ,  वगैरह।  क्लर्क 'बी' ग्रुप च, लड़ाकू गनर या सिपाही जवान 'डी' ग्रुप च कनै गड्डियाँ दे डरैवर '' ग्रुप च ओंदे थे।  सन् 1996 ते लागू पे कमीशन दियाँ सिफारिशां दे मुताबिक फौज च सारे जुआनाँ जो सिर्फ एक्स, बाई कनै ज़ेड, तिन्न 'पे ग्रुपाँ' च रक्खी करी तिस फर्क जो घट करी दित्ता गिया था।  नोंएं वर्गीकरण दे मुताबिक क्लर्क कनै लड़ाकू जवान 'बाई ग्रुप' च ओंदे हन्न। 

दूजे दिन हौळदार लखपत कुसी कम्म ताँईं मेरे दफ्तर च आए ताँ मैं तिन्हाँ जोग्लाया, "लखपत मेजर, अज्ज राती असाँ दिया गना जो रेजिमेंट दियाँ बारहाँ गनाँ च फर्स्ट ओणा है।" 

"बाबू जी, असाँ दिया गना दा फर्स्ट ओणा मुस्कल है, असाँ व्ह्ली गनर ही कुत्थु हन्न?  तुसाँ जो असाँ लकड़ू कठेरी करी देई दिंह्गे, तुसाँ बस असाँ ताँईं राती जो चाह् बणांदे रैह्नेयों।"  हौळदार लखपत होराँ ढिल्ला जेहा जवाब दित्ता था। 

"लखपत मेजर, अज्ज दिया ठंडिया राती असाँ गर्मागर्म चाह् भी पीणी कनै सब्भते पहलैं अपणी गन जो 'एक्शन' च भी लई ओणा है।  बस तुसाँ दिक्खदे जाणा।"

जंग दे भ्यास ताँईं तय कित्ता गिया इलाका कैम्प ते काफी दूर था। इक तय प्रोसीजर ते गुजरने ते परंत म्हारी तोप राती दे तकरीबन 11 बजे अपणी पोजीशन पर पोंह्ची गई।  तोप जो खिंजणे वाळी गड्डी, तदकणे सोवियत यूनियन च बणिह्यो, 6x6 कैराज़ थी।  गड्डी ते उतरदेयाँ ही, मैं हौळदार लखपत जो, समै बेकार नीं गुआंदे होए, 'गन पिट' जो जमीन च चूने कन्नै तरंत मार्क करने ताँईं ग्लाया।  आमतौर च कार्रवाई दे दौरान, तोप जो फ्हाजत दे नजरिए ते, 'गन पिट' खुणी करी तिस च डिप्लॉई कित्तेया जाँदा है।  तिस जो तोपची, अपणी आम भाखा च, गन दा 'मोर्चा' ग्लाँदे हन्न।  लखपत मोर्चे दी निशाण देही करा दे ही थे कि मैं मोर्चे दे गब्भे दा अंदाजा लगाई करी  गैंतिया नै खुणाई शुरू करी दित्ती।  मिंजो खुणाई करदेयाँ दिक्खी बाकी दे तिन्न गनर  कनै इक ड्राइवर आई करी मेरे हत्थां ते गैंती खोह्णा लग्गे। मैं गैंती छड्डणे जो नाँह् करी दित्ती कनै तिन्हाँ जो भी तरंत गैंती-बेलचा लई करी मोर्चे दी खुणाई च जुटी जाणे जो ग्लाया।  मोर्चा खुणदे-खुणदे मैं तिन्हाँ जो दस्सेया कि असाँ सारेयाँ जी-जान ते मेहनत करी नै अपणी तोप तो सब्भते पहलैं एक्शन च लई ओणा है कनै जाह्लू तिकर तोप एक्शन च नीं आई जाँदी ताह्लू तिकर कुसी जो भी आराम नीं करना है। 

हालाँकि तिस बग्त मेरा रैंक सिर्फ गनर (सिपाही) था लेकिन बैट्री दे बाबू दी नाराजगी मोल लैणे दी हिम्मत कोई भी नीं करी सकदा था।  मोर्चे जो खुणने च सारे बढ़ी-चढ़ी करी हिस्सा लैदे थे।  हौळदार  लखपत तिस तोप दे 'नंबर वन' थे, तिन्हाँ दी जिम्मेदारी अपणे जुआनाँ ते कम्म करुआणे भर दी थी।  सैह् भी निगरानी करने दे कन्नै-कन्नै  मोर्चे दी खुदाई दे कम्म च हिस्सा लैदे थे। 

जाह्लू सारे अपणे कम्म च मग्न होई गै ताँ मैं तित्थू ते चुपचाप खिसकी गिया। घूमी-फिरी नै सुक्के लकड़ू कठेरे कनै इक खड्डे च चुल्हा खुणी करी चाह् बणाणे ताँईं पतीला रखी दित्ता। चाही दा राशण थैलियाँ च भरी करी लई गैह्यो थे।  दो-तिन्न पाखालाँ (2) पाणिए नै भरोइयाँ थियाँ।  जिंञा ही चाह् बणी करी तैयार होई गई मैं सारेयाँ जो चाह् पीणे ताँईं सद्दी लिया।  मैं तौले-तौलैं अपणी चाह् पी मुकाई कनै जाई करी तोप दे मोर्चे जो खुणना लगी पिया। दूजे जुआन भी  जल्दी-जल्दी चाह् पी करी अपणे कम्मे च जुटी गै।  राती दे तकरीबन साढ़े बारह-इक बजा दे थे।  मोर्चा तकरीबन तैयार होई चुक्केह्या था।  एम्युनीशन रैक दा थोड़ा जेहा कम्म बाकी था।  मैं लखपत जो अपणी तोप मोर्चे च पाणे दी सलाह दित्ती।  जिंञा ही तोप मोर्चे च गई मोर्चे च किछ तोड़-फोड़ होई।  हौळदार लखपत कनै असाँ सारे मोर्चे दी मुरम्मत करने च जुटी गै।  कैमोउफलैज् नेट (छलावरण जाळ) लगाणे ताँईं खुंड गडी दित्ते गै। जाळे जो तोप दे उप्पर फैलाई दित्ता गिया।  जाळे जो, उंच्ची-निच्ची शकल देणे ताँईं, अंदरले पासे ते खास किसम दे बणेह्यो बंझाां दे डंडे लगी गै।  पुच्छणे पर मिंजो लखपत होराँ दस्सेया कि मोर्चे कनै जाळे जो सुधारने च तकरीबन पंद्रह-बीस मिनट दा बग्त लगी सकता था।  

"ठीक है, तुसाँ जीपीओ (गन पोजीशन ऑफिसर) कनै बैट्री कमाँड पोस्ट जो खबर करी दिया कि म्हारी गन 'रेडी फॉर एक्शन' है," मैं हौळदार लखपत जो सलाह दित्ती। 

"अपर बाबू जी, कम्म अज्हैं बाकी है। जेकर पकड़े गै ताँ!"  हौळदार लखपत होराँ शक जाहिर कित्ता था। 

"जाह्लू तिकर कोई चेक करना ओंह्गा ताह्लू तिकर असाँ मोर्चे जो दुरुस्त करी चुक्केह्याँ होणा है। उंञा भी म्हारी गन, 'गन एरिया' दी राइट साइड च सब्भते खीरी गन है।  तुसाँ रिपोर्ट देई दिया।" 

कनै लखपत होराँ रिपोर्ट देई दित्ती थी। जाह्लू तिकर इंस्पेक्शन टीम आई, म्हारी तोप पूरी तरहाँ एक्शन ताँईं तैयार थी। तिस टीम च कमान अफसर, उप कमान अफसर कनै त्रैह्यो बैट्री कमाँडर शामिल थे। 

कमान अफसर होराँ हौळदार लखपत जो शाबाशी दित्ती। मैं तोप दे पिछले पासैं होरना तोपचियाँ सौगी इक लैणी च, सावधान होई नै, खड़ोतेया था। कमान अफसर होराँ दी नजर मिंजो पर पई ताँ तिन्हाँ मेरे बैट्री कमाँडर ते पुच्छेया, "प्रताप, एह् ताँ तेरा बैट्री क्लर्क है न?" 

"यस सर, एह् वालंटियर होई नै आह्या है," मेरे बैट्री कमाँडर होराँ जवाब दित्ता था। "गुड" बोली नै सी.. साहब जिंञा ही जाणे ताँईं मुड़े मेरे बैट्री कमाँडर होराँ आई नै मेरी पिट्ठ थपथपाई कनै सैह् भी सी.. साहब होराँ दे पिच्छैं-पिच्छैं होई लै थे। 

जिंञा ही सी.. साहब दी जोंगा कनै बैट्री कमाँडराँ दियाँ जीपाँ दा काफिला तित्थू ते निकळेया हौळदार लखपत होराँ, दौड़ी नै आई करी, मिंजो जफ्फी मारी कनै उप्पर चुक्की लिया था। असाँ सारे बहोत खुश थे। म्हारी तोप सब्भते पहलैं एक्शन ताँईं तैयार जे होई गइयो थी कनै इंस्पेक्शन टीमें मोर्चे दी डुग्घाई कनै बणावट च कोई कसर नीं पाइह्यो थी। राती दे तकरीबन डिढ़-दो बजणा लग्गेह्यो थे।  मैं जम्हाई लई करी हौळदार लखपत जो ग्लाया था, "लखपत मेजर, मेरा कम्म होई गिया, हुण मैं 'वैगन लाइन' च खड़ोतियो अपणी गड्डिया दी 'गनर सीट' पर सोणा है।" "हाँ, बाबू जी, जाई नै अराम करा, तुसाँ जो हुण कुसी डिस्टर्ब नीं करना।" 

दिल्ली कैंट वापस आई नै जाह्लू कमाँडिंग अफसर होराँ दे सैनिक सम्मेलन च हौळदार लखपत जो इनाम दित्ता गिया ताँ  मेरी खुशी दा कोई ठिकाणा नीं था। 

  

.....................................................................

समाधियों के प्रदेश में (बाईसवीं कड़ी)

 मेरी बैट्री के सीनियर जेसीओ, सूबेदार चंदरभान यादव साहब को रेजिमेंट के अफसर, जेसीओ और जवान आपसी बातचीत के दौरान 'सीबी साहब' कह कर संबोधित करते थे। सीबी साहब एक दुबले-पतले जेसीओ थे।  वो बीड़ी खूब पीते थे। उन दिनों मुझे भी बीड़ी पीने की बुरी आदत थी।  सीबी साहब उंगलियों के बीच बीड़ी फंसा कर मुट्ठी बांध कर एक विशेष अंदाज़ में बीड़ी का कश लगाते हुए अक्सर मिल जाते थे। 

बैट्री के प्रशासन में बैट्री के सीनियर जेसीओ का एक अहम रोल होता है।  सीबी साहब को एक निपुण गनर जेसीओ होने के साथ-साथ  प्रशासनिक कार्यों में भी उच्च कोटि की दक्षता हासिल थी लेकिन परिस्थितिवश एक बार सीबी साहब भी एक गंभीर उलझन में फंस गए थे। 

यह बात सन् 1979 के दिसंबर महीने की है।  रेजिमेंट हर वर्ष की तरह उस वर्ष भी दिल्ली कैंट से राजस्थान के पोखरण क्षेत्र में युद्धाभ्यास के लिए गई हुई थी। रेजिमेंट के पास तत्कालीन सोवियत यूनियन में बनीं 130 मिलीमीटर एम-46 तोपें थीं।  आदेशानुसार प्रत्येक बैट्री अपनी छह तोपों में से चार तोपें पोखरण ले गई थी।  अधिकारिक तौर पर उस तोप को एक्शन में लाने के लिए नौ तोपचियों की आवश्यकता होती है पर भारतीय सेना के छे तोपची भी उस तोप से अच्छी तरह से गोले दाग लेते थे। 

चूंकि दिसंबर महीना था अतः अधिक से अधिक जवानों को छुट्टी कटवाने के लिए, सीवी साहब ने जवानों को इस तरीके से छुट्टी पर भेज दिया था कि जवान छुट्टी भी काट लें और युद्धाभ्यास के लिए भी उपलब्ध रहें। जवानों को छुट्टी काट कर दिल्ली कैंट में रिपोर्ट करनी थी और वहाँ से रेल द्वारा पोखरण आना था। किन्हीं कारणों से दिल्ली कैंट से आने वाली पार्टी ठीक समय पर रवाना नहीं हो सकी और पोखरण में रेजिमेंट का युद्धाभ्यास आरंभ होने के आदेश मिल गए। 

रेजिमेंट उस समय अपने शिविर में थी। अगली रात को समस्त रेजिमेंट ने युद्धाभ्यास के लिए कूच करना था।  प्रत्येक बैट्री की चार-चार तोपें साथ ले जानी थीं। उससे पिछली रात को बैट्री कमाँडर के ऑफिस के टेंट में एक कॉन्फ्रेन्स हुई जिसमें बैट्री कमाँडर, सी.बी. साहब, बैट्री हवलदार मेजर व चारों गनों के 'गन नंबर वन' हवलदार शामिल थे। 

बैट्री कमाँडर का ऑफिस 180 पाउंडर टेंट में था।  उसके साथ ही मेरे ऑफिस का 180 पाउंडर टेंट इस तरह लगा हुआ था कि बीच की फ्लाइयों को फोल्ड कर दिया जाता तो दोनों टेंट एक कमरे में परिवर्तित हो जाते थे।  रात को मेरे ऑफिस में ऑफिस रनर सोता था और मैं बैट्री कमाँडर के ऑफिस में सोता था। बैट्री कमाँडर के ऑफिस में बिछे हुए सलीते (1) नए थे। 

जब वे लोग कॉन्फ्रेन्स के लिए आए तब तक मैं अपना बिस्तर खोल कर लेट गया था।  उन्हें आते देख मैंने जल्दी से अपना बिस्तर समेट लिया और उस पर ही बैठ गया।  टैंट में लालटेन की धीमी सी रोशनी हो रही थी।  कॉन्फ्रेन्स का एक मात्र गंभीर मुद्दा अगली रात युद्धाभ्यास में जाने वाली तोपों पर तोपचियों की तैनाती की पूर्ति था। लंबी माथापच्ची के बाद भी प्रत्येक गन पर कम से कम चार गनर भी पूरे नहीं हो पा रहे थे।  तभी मैं बीच में बोल पड़ा था, "सर, एक डोगरा गनर इधर भी है जो अहीर गनरों की मदद कर सकता है।" 

"ओए, तूं चुप बैठा रह। बड़ा आ गया डोगरा गनर।"  मेरे सिख मेजर बैट्री कमाँडर ने मुझे डाँटा था। 

"सर, मैं गन 'नंबर वन' और 'लेयर' की डियुटियों के इलावा गन पर कोई भी डियुटी निभा सकता हूं।" 

"तूं चुप कर, नीं ताँ मैं तैनू टैंट ते बाहर कढ़ देणा है।" 

मैं डाँट खा कर चुप हो गया।  और वे लोग माथापच्ची करते रहे।  अंत में मैंने, बैट्री कमाँडर को, गन नंबर वन हवलदारों से, कहते हुए सुना, "हाँ भई, डोगरा गनर को कौन अपने साथ ले जाएगा? अपना हाथ खड़ा करो" 

मैंने देखा कि चारों  गन नंबर वन हवलदारों ने मुझे अपने साथ ले जाने के लिए अपने-अपने हाथ खड़े कर दिए थे।  यह देखकर बैट्री कमाँडर ने मुझ से पूछा था, "ओए डोगरेया, हुण तूं हीं दस तूं किह्दे नाल जाणा?" 

मुझे हवलदार लखपत का व्यवहार, स्वभाव और कार्यशैली औरों की तुलना में भले लगते थे अतः मैंने उनकी तोप के साथ जाने के लिए अपनी हामी भर दी। 

उस जमाने में फ़ौज में क्लर्कों की बहुत इज्जत हुआ करती थी।  जवानों की भलाई के हर पहलू में उनकी एक महत्वपूर्ण भूमिका रहती थी।  उनका वेतन भी आम सैनिकों से अधिक होता था।  उन दिनों सेना में जवानों के कई 'पे ग्रुप ' हुआ करते थे जैसे ए, बी, सी, डी, , इत्यादि।  क्लर्क 'बी' ग्रुप में, लड़ाकू गनर या सिपाही जवान 'डी' ग्रुप में और गाड़ियों के ड्राइवर '' ग्रुप में आते थे।  सन् 1996 से लागू वेतन आयोग की सिफारिशों के अनुसार सेना में सभी जवानों को केवल एक्स, बाई और ज़ेड, तीन 'पे ग्रुपों' में रख कर उस असमानता को कम कर दिया गया था।  नए वर्गीकरण के अनुसार क्लर्क और लड़ाकू जवान 'बाई ग्रुप' में आते हैं। 

दूसरे दिन हवलदार लखपत किसी काम से मेरे दफ्तर में आए तो मैंने उनसे कहा, "लखपत मेजर, आज रात हमारी गन को रेजिमेंट की 12 गनों में फर्स्ट आना है।" 

"बाबू जी, हमारी गन का फर्स्ट आना मुश्किल है हमारे पास गनर ही कहाँ हैं?  हम आप को लकड़ियाँ इकट्ठा करके दे देंगे आप बस हमारे लिए रात को चाय बनाते रहना।"  हवलदार लखपत ने ढीला सा जवाब दिया था। 

"लखपत मेजर, आज की ठंडी रात में हम गर्मागर्म चाय भी पीएंगे और सब से पहले अपनी गन को 'एक्शन' में भी लाएंगे।  बस आप देखते जाना।" 

युद्धाभ्यास के लिए तय किया गया इलाका कैम्प से काफी दूर था। एक निर्धारित कार्यप्रणाली से गुजरने के बाद हमारी तोप रात के लगभग 11 बजे अपनी पोजीशन पर पहुंच गई।  तोप को खींचने वाली गाड़ी, तत्कालीन सोवियत यूनियन में निर्मित, 6x6 कैराज़ थी।  गाड़ी से उतरते ही मैंने हवलदार लखपत को, समय व्यर्थ न गंवाते हुए, 'गन पिट' को जमीन पर चूने से तुरंत रेखांकित करने को कहा।  आमतौर पर कार्रवाई के दौरान तोप को सुरक्षा की दृष्टि से 'गन पिट' खोद कर उसमें स्थापित किया जाता है।  उसे तोपची, प्रचलित भाषा में, 'मोर्चा' कह कर पुकारते हैं।  लखपत मोर्चे को चिन्हित कर ही रहे थे कि मैंने मोर्चे के मध्य का अनुमान लगा कर गैंती से खुदाई शुरू कर दी।  मुझे खुदाई करते देख बाकी के तीन गनर और एक ड्राइवर आकर मेरे हाथ से गैंती छीनने लगे। मैंने गैंती छोड़ने से इन्कार कर दिया और उन्हें भी तुरंत गैंती बेलचा लेकर मोर्चे की खुदाई में जुट जाने को कहा।  मोर्चा खोदते-खोदते मैंने उनसे कहा कि हम सभी ने जी-जान से मेहनत करके अपनी तोप को सबसे पहले एक्शन में लाना है और जब तक तोप एक्शन में नहीं आ जाती तब तक किसी को भी आराम नहीं करना है। 

यद्यपि उस समय मेरा रैंक सिर्फ गनर (सिपाही) था लेकिन बैट्री के बाबू की नाराज़गी मोल लेने की हिम्मत कोई भी नहीं कर सकता था।  मोर्चे को खोदने में सभी बढ़-चढ़ कर भाग ले रहे थे। हवलदार  लखपत उस तोप के 'नंबर वन' थे, उनकी जिम्मेदारी अपने जवानों से काम करवाने भर की थी।  वह भी निरीक्षण करने के साथ-साथ मोर्चे की खुदाई के काम में भाग ले रहे थे। 

जब सभी अपने काम में तल्लीन हो गए तो मैं वहाँ से चुपके से खिसक गया। घूम कर सूखी लकड़ियाँ एकत्रित कीं और एक खड्डे में चूल्हा खोद कर चाय के लिए पतीला रख दिया। चाय का राशन थैलियों में भर कर ले गए थे।  दो-तीन पाखालें (2) पानी से भरी हुई थीं।  जैसे ही चाय बन कर तैयार हो गई मैंने सभी को चाय पीने के लिए बुला लिया।  मैंने जल्दी-जल्दी अपनी चाय समाप्त की और जा कर तोप का मोर्चा खोदने लग पड़ा।  दूसरे जवान भी जल्दी-जल्दी चाय पी कर अपने काम में जुट गए।  रात के तकरीबन साढ़े बारह-एक बज रहे थे।  मोर्चा लगभग तैयार हो चुका था।  एम्युनीशन रैक का थोड़ा सा काम बाकी था।  मैंने लखपत को अपनी तोप मोर्चे में डाल देने की सलाह दी। जैसे ही तोप मोर्चे में गई मोर्चे में कुछ तोड़-फोड़ हुई।  हवलदार लखपत और हम सभी मोर्चे को रिपेयर करने में जुट गए।  छलावरण जाल लगाने के लिए खूंटे गाड़ दिए गए।  जाल को तोप के ऊपर फैला दिया गया।  जाल को, ऊंचा-नीचा आकार देने के लिए, अंदर की ओर से विशेष प्रकार से बने बांस के डंड़े लग गए।  पूछने पर मुझे लखपत ने बताया कि मोर्चे और जाले को सुधारने में तकरीबन पंद्रह-बीस मिनट का समय लग सकता था। 

"ठीक है, आप जीपीओ (गन पोजीशन ऑफिसर) और बैट्री कमाँड पोस्ट को खबर कर दो कि हमारी गन 'रेडी फॉर एक्शन' है," मैंने हवलदार लखपत को सलाह दी। 

"लेकिन बाबू जी, काम अभी बाकी है। अगर पकड़े गए तो!" हवलदार लखपत ने आशंका जताई। 

"जब तक कोई चेक करने आएगा तब तक हम मोर्चे को दुरुस्त कर चुके होंगे।  वैसे भी हमारी गन, 'गन एरिया' की राइट साइड में सबसे अंतिम गन है। आप रिपोर्ट दे दीजिए।" 

और लखपत ने रिपोर्ट दे दी थी। जब तक निरीक्षण टीम आई, हमारी तोप पूर्ण रूप से एक्शन के लिए तैयार थी। उस टीम में कमान अधिकारी, उप कमान अधिकारी और तीनों बैट्री कमाँडर शामिल थे। 

कमान अधिकारी ने हवलदार लखपत को शाबाशी दी। मैं तोप के पीछे की तरफ अन्य गनरों के साथ, सावधान होकर, एक पंक्ति में खड़ा था। कमान अधिकारी की नज़र मुझ पर पड़ी तो उन्होंने मेरे बैट्री कमाँडर से पूछा, "प्रताप, ये तो तेरा बैट्री क्लर्क है न?" 

"यस सर, ये वालंटियर हो कर आया है," मेरे बैट्री कमाँडर ने जवाब दिया था। "गुड" कह कर सी.. साहब जैसे ही जाने के लिए मुड़े मेरे बैट्री कमाँडर ने आ कर मेरी पीठ थपथपाई और वह भी सी.. साहब के पीछे-पीछे हो लिए थे। 

जैसे ही सी.. साहब की जोंगा और बैट्री कमाँडरों की जीपों का काफिला वहाँ से निकला हवलदार लखपत ने दौड़ते हुए आकर मुझे जफ्फी मारी और ऊपर उठा लिया था। हम सभी बहुत खुश थे। हमारी तोप सबसे पहले एक्शन के लिए तैयार जो हो गई थी और निरीक्षण टीम द्वारा मोर्चे की गहराई और बनावट में कोई कमी इंगित नहीं की गई  थी। रात के लगभग डेढ़-दो बज रहे थे।  मैंने उबासी लेते हुए हवलदार लखपत को कहा था, "लखपत मेजर, मेरा काम हो गया अब मैं 'वैगन लाइन' में खड़ी अपनी गाड़ी की 'गनर सीट' पर सोऊंगा।" "हाँ, बाबू जी, आप जाकर आराम कीजिए, आप को अब कोई डिस्टर्ब नहीं करेगा।" 

दिल्ली कैंट वापस आकर जब कमाँडिंग अफसर के सैनिक सम्मेलन में हवलदार लखपत को पुरस्कृत किया गया तो मेरी खुशी का कोई ठिकाना नहीं था। 

 (1) सलीता नारियल के रेशे से बनी रस्सी से बुने गए मोटे कारपेट जैसा होता है, जिसे सेना में तंबू के फर्श पर छाया जाता है। 

(2)  पखाल धातू का बना हुआ एक water container होता है जिसमें लगभग 50 लीटर पानी आता है। पहाड़ों में सेना की एक खच्चर पीठ पर दोनों तरफ एक-एक पखाल उठाती थी।  सेना में शायद अभी भी इनका प्रयोग होता है। मेरे सैन्य सेवाकाल (1975-2007) तक तो इनका प्रयोग होता था। यह बहुत मजबूत  और सुविधाजनक होते थे और Rough handling झेल जाते थे।

       भगत राम मंडोत्रा हिमाचल प्रदेश दे जिला कांगड़ा दी तहसील जयसिंहपुर दे गरां चंबी दे रैहणे वाल़े फौज दे तोपखाने दे रटैर तोपची हन।  फौज च रही नैं बत्ती साल देश दी सियोआ करी सूबेदार मेजर (ऑनरेरी लेफ्टिनेंटदे औद्धे ते घरे जो आए। फौजी सर्विस दे दौरान तकरीबन तरताल़ी साल दिया उम्रा च एम.. (अंग्रेजी साहित्यदी डिग्री हासिल कित्ती। इस ते परंत सठ साल दी उम्र होणे तिकर तकरीबन पंज साल आई.बी, 'असिस्टेन्ट सेंट्रल इंटेलिजेंस अफसरदी जिम्मेबारी निभाई।

      लिखणे दी सणक कालेज दे टैमें ते ही थी। फौज च ये लौ दबोई रही पर अंदरें-अंदरें अग्ग सिंजरदी रही।  आखिर च घरें आई सोशल मीडिया दे थ्रू ये लावा बाहर निकल़ेया।

     हाली तिकर हिमाचली पहाड़ी च चार कवता संग्रहजुड़दे पुलरिहड़ू खोळूचिह्ड़ू-मिह्ड़ूफुल्ल खटनाळुये देछपी चुक्केयो। इक्क हिंदी काव्य कथा "परमवीर गाथा सेकंड लेफ्टिनेंट अरुण खेतरपाल - परमवीर चक्र विजेताजो सर्वभाषा ट्रस्टनई दिल्ली ते 'सूर्यकांत त्रिपाठी निराला साहित्य सम्मान 2018' मिली चुकेया।

    हुण फेस बुक दे ज़रिये 'ज़रा सुनिए तोकरी नैं कदी-कदी किछ न किछ सुणादे रैंहदे हन।

No comments:

Post a Comment