पहाड़ी भाषा दी नौई चेतना .

Wednesday, December 6, 2023

यादां फौजा दियां

 


फौजियां दियां जिंदगियां दे बारे च असां जितणा जाणदेतिसते जादा जाणने दी तांह्ग असां जो रैंह्दी है। रिटैर फौजी भगत राम मंडोत्रा होरां फौजा दियां अपणियां यादां हिंदिया च लिखा दे थे। असां तिन्हां गैं अर्जी लाई भई अपणिया बोलिया च लिखा। तिन्हां स्हाड़ी अर्जी मन्नी लई। हुण असां यादां दी एह् लड़ी सुरू कीती हैदूंई जबानां च। पेश है इसा लड़िया दा ठतुह्आं मणका।

....................................................................

समाधियाँ दे परदेस च 

 इक दिन जाह्लू मैं दोपहराँ परंत दफ्तर दे लम्मे बराँडे च घुमा दा था ताँ लोकनाथन जो साह्म्णे फुल्लाँ दियाँ क्यारियाँ च कम्म करदे दिक्खेया। मैं तिस्सेयो इंञा ही अप्पू व्ह्ली सद्दी लिया कनै तिस कन्नै गल्लाँ करना लग्गा। सैह् सावधान होयी नै खड़ोह्तेया थामैं तिस्सेयो आरामे नै खड़ोणे ताँईं ग्लाया। मिंजो सैह् इक तमीजदार कनै डिसिप्लिंड जुआन लग्गेया अपर तिसदे 'चाल-चलण पत्र' (कंडक्ट सीट) च लिक्खिह्यो कहाणी मेरे तिस बग्त दी असेस्मेंट ते उल्ट थी। 

मैं तिसते तिसदे टब्बरे दे बारे च पुच्छेया। तिसदे परिवार च तिसदी घरवाळी, इक बिट्टी, इक जागत कनै विधमा माँ थी। दोह्यो बच्चे प्राइमरी स्कूल च पढ़दे थे। परिवार दी ओंदणी दा इकमात्र जरिया तिसदी तनख्वाह था। मैं तिस्सेयो समझाँदे होयें ग्लाया था, “दिक्ख लोकनाथन असाँ सारे अपणे कनै अपणे परिवार ताँईं नौकरी करा दे हन्न। जिंञा मैं कनै तुसाँ। मैं तुसाँ जो एह् दसणा चाँह्दा कि तुसाँ दी नौकरी काह्ली भी जायी सकदी है। तुसाँ जो पता नीं पर फौज दा इक रूल है कि जिसदियाँ तिन्न रेड इंक एंट्रियाँ होयी जाह्ण तिस्सेयो सीओ साहब काह्ली भी घर भेजी सकदे हन्न। तुसाँ दियाँ तिन्न रेड इंक एंट्रियाँ होयी चुक्किह्याँ हन्न। तुसाँ संभळी जा।”

“सर, मिंजो बचायी लैह्नेयो” सैह् हत्थ जोड़ी नै गिड़गिड़ाया।

“दिक्खा, इक ही आदमी है जेह्ड़ा तुसाँ जो बचायी सकदा है कनै सैह् तुसाँ ही हन्न। तुसाँ दी सर्विस तेरह साल ते उप्पर होयी गइह्यो है। आरामे नै पन्द्रह साल दी नौकरी पूरी करी पेंशन लई नै घर चली जा।’’ 

“ठीक है सर, मैं संभळी जाँह्गा। मिंजो तुसाँ बचायी लैह्नेयो।”

तिन्नी फिरी हत्थ जोड़ीते। इतणे च ही मेरी टेबल पर रक्खेह्यो फ़ौजी टेलीफोन दी घंटी बजणा लगी पई कनै मैं लोकनाथन जो तित्थू ही छड्डी करी अंदर आयी गिया। 

लोकनाथन जो तिसदे अनुशासनहीन बर्ताव ताँईं फौज दी नौकरी ते बर्खास्त कित्ता जायी सकदा था, मैं एह् गल्ल कमांडिंग अफसर जो नीं दस्सी। मैं जाणी बुझी करी अणजाण बणी गिया था। दरअसल मैं चाँह्दा था कि लोकनाथन जो कम से कम 15 साल दी नौकरी पूरी करी नै पेंशन लई करी घर जाणे ताँईं जितणा मेरे बस च था सैह् मैं जरूर कराँ। 

अपर अजेहियाँ गल्लाँ जो ज्यादा समै तिकर छुपाणा मुसकल होंदा है। फौज च हर जुआन दियाँ पर्सनल कनै फौजी सर्विस कन्नै जुड़िह्याँ सारियाँ घटनाँ तिसदी यूनिट दे 'पार्ट 2 ऑर्डर' च छापियाँ जाँदियाँ हन्न जिंञा कि ब्याह् करना, बच्चा पैदा होणा, कुसी कोर्स जो पास करना, प्रमोशन होणा, सजा होणा, बगैरा। जाह्लू लोकनाथन दी लेटेस्ट सजा दी खबर 'पार्ट 2 ऑर्डर' दे जरिये तोपखाना रिकॉर्ड ऑफिस जो लग्गी, तित्थू ते फौरन कमाण अफसर जो इक चिट्ठिया कन्नै दस्सेया गिया कि लोकनाथन जो आर्मी एक्ट दियाँ बख-बख सेक्शनाँ दे तहत जितणियाँ सजाँ होयी चुक्किह्याँ हन्न, तिंन्हाँ दे मद्देनज़र तिस्सेयो आर्मी सर्विस च बणाये रखणा सही नीं है इस ताँईं तिस्सेयो आर्मी सर्विस ते निकाळने दी कारवाई जळ्दी शुरू करने दी जरूरत है। 

जिंञा ही त्हैड़का डाक फोल्डर कमाण अफसर दे साह्म्णे गिया तिन्हाँ तिस चिट्ठी जो पढ़देयाँ ही अपणे स्टिक अर्दली जो भेजी करी मिंजो सद्देया। मैं सीओ साहब दे दफ्तर च दाखिल होंदयाँ ही दिक्खेया, यूनिट दे सूबेदार मेजर भी तिन्हाँ दे साहम्णे खड़ोह्तेयो थे। तिन्हाँ मिंजो तिसा चिट्ठिया च लिक्खोइयाँ गल्लाँ दी विस्तार च व्याख्या करने ताँईं ग्लाया। मिंजो लग्गेया कि सैह् चिट्ठिया पढ़ी चुकह्यो थे कनै तिसा पर सूबेदार मेजर साहब होराँ नै चर्चा भी करी चुकह्यो थे। मैं तिन्हाँ जो दस्सेया कि लोकनाथन दे बारे च एह् इक आम चिट्ठी है। जेकर कमांडिंग अफसर सही समझण ताँ लोकनाथन दे चालचलण जो ध्यान च रक्खी करी तिस्सेयो घर भेजी सकदे हन्न अपर कमांडिंग अफसर साहब एह् कारवाई करने ताँईं मजबूर नीं हन्न। मैं तिन्हाँ जो दस्सेया कि सैह इजाजत देण ताँ मैं तिन्हाँ जो तिस मामले नै ताल्लुक रखणे वाळे कानूनाँ कनै रूलाँ जो दस्सी सकदा। तिन्हाँ मिंजो तिन्हाँ कानूनाँ कनै रूलाँ जो दस्सणे ताँईं ग्लाया। मिंजो पता था कि मिंजो ते इस मामले च पुच्छेया जाणा है। मैं मोटी-मोटी किताबां दे संबंधित वरकेयाँ पर फ्लैग लगायी करी तिन्हाँ जो अप्पू कन्नै ही लई आह्या था। मैं तिन्हाँ किताबां जो सीओ साहब दे दफ्तर दे दरवाजे ते बाहर इक पासैं लग्गेह्यो स्टूले पर रक्खी आया था ताकि जरूरत पोंणे पर मैं तिन्हाँ जो सीओ साहब जो तरंत दस्सी सकां। 

मैं तिन्हाँ किताबां जो लियाई करी तिन्हाँ साह्म्णे रक्खी दित्ता। पढ़ने ते परंत जाह्लू तिन्हाँ जो तसल्ली होयी गयी कि इस मामले च सैह् अपणी मर्जी मुताबिक कारवाई करी सकदे हन्न ताँ तिन्हाँ लोकनाथन दे मामले च मिंजो ते मेरी रै (राय) पुच्छी। मैं तिन्हाँ जो दस्सेया कि मेरी रै (राय) च असाँ जो लोकनाथन जो समझाणा चाहीदा कि तिन्नी अप्पू जो कितणे खतरनाक हालात च लियाई नै खड़ेरीतेया है कनै तिस्सेयो पेंशन जोगी सर्विस पूरी करने दा मौका देणा चाहीदा। इसदे परंत तिन्हाँ सूबेदार मेजर साहब ते तिन्हाँ दी रै (राय) पुच्छी। सूबेदार मेजर साहब दी रै मेरी रै ते उळट थी कैंह् कि लोकनाथन दा बर्ताव पलटन दी व्यवस्था कनै अनुशासन ताँईं नुकसानदेह था। तिसदा दूजे जुआनाँ दे बर्ताव पर बुरा असर पोणे दा डर था। सूबेदार मेजर साहब सारी पलटन दे भले दी सोचा दे थे। सैह् अपणिया जगहा पर सही भी थे अपर मैं इन्सानियत दे नजरिये ने लोकनाथन दी जिंदगी कनै परिवार दे बारे च सोचा दा था। तिसदे परिवार दा भरण-पोषण तिसदी तनख्वाह कन्नै मुश्किला नै होयी पांदा था किञा कि सैह् हर महीने अपणी तकरीबन अद्धे ते ज्यादा तनख्वाह शराब च बरबाद करी दिंदा था। तिस्सेयो आसानिया नै फौजी नौकरी ते निकाळेया जायी सकदा था अपर मैं चाँह्दा था कि तिस्सेयो सुधरने दा इक आखिरी मौका जरूर दित्ता जाणा चाहीदा था। 

कमांडिंग अफसर साहब मिंजो नै इकमत होंदे बझोआ दे थे। ताह्लू सूबेदार मेजर साहब होराँ बोलणा लग्गे,

"सर, लोकनाथन असाँ दे कुसी कम्म दा नीं जेकर तिस्सेयो रखणा है ताँ हेडक्लर्क साहब अपणे ऑफिस च ही रखण।" कमांडिंग अफसर साहब इस पर मेरा जवाब जाँणने ताँईं मिंजो व्ह्ली दिखणा लग्गे। मैं सूबेदार मेजर साहब दी गल्ल दा जवाब दित्ता,

"ठीक है साहब, तिस्सेयो मिंजो देई दिया। मैं तिस जो अपणे 'रनर' दे तौर पर इस्तेमाल करी लैंह्गा, अपर सैह् ऑफिस दा एडिशनल 'रनर' होंगा। पहले ते डिटेल्ड 'रनर' जो हटाया नीं जाए।" 

इस पर सूबेदार मेजर साहब तरंत बोली पै, "ठीक है साहब, मंजूर है।"

"ताँ ठीक है साहब, लोकनाथन जो ऑफिस च भेजी दिया,"

कमांडिंग अफसर साहब, सूबेदार मेजर साहब दे पासैं दिक्खी नै बोले थे, "हुण तुसाँ जायी सकदे हन्न।"

फिरी सैह् मेरे पासैं दिक्खी नै ग्लाणा लग्गे थे, "साहब, मिंजो उम्मीद है, तुसाँ जो पता है तुसाँ क्या करना लग्गेह्यो हन्न।"

"हाँ सर," मैं आत्मविश्वास नै भरपूर आवाज च उत्तर दित्ता था।

"ठीक है, हुण तुसाँ जा। याद रखणा जेकर किछ गलत घटेया ताँ तिसदा नतीजा तुसाँ जो भी भुगतणा पोणा है।"

मैं कमांडिंग अफसर को सैल्यूट करी नै तिन्हाँ दे ऑफिस ते निकळी आया था। 

मैं अपणे ऑफिस दे पासैं जाँदा होया सोचदा जा दा था कि किछ गलत होणे पर मिंजो क्या नतीजे भुगतणा पई सकदे हन्न। ताह्लू मिंजो एह् ही लग्गा था कि हो न हो कमांडिंग अफसर दा इशारा मेरी सालाना गुप्त रिपोर्ट दी ग्रेडिंग डाउन करने दे पासैं होये। मिंजो सूबेदार मेजर बणने ताँईं तिस साल इक 'ऑउट स्टैंडिंग एनुअल कोंफिडेंश्यिल रिपोर्ट' दी सख्त जरूरत थी, नीं ताँ मेरिट लिस्ट च मेरा नाँ ओंणे दी उम्मीद बड़ी घट थी। 

(बाकी अगलिया कड़िया च….)

  

....................................................................

समाधियों के प्रदेश में (अड़तीसवीं कड़ी)

 एक दिन जब मैं दोपहर बाद ऑफ़िस के लम्बे बरामदे में टहल रहा था तो लोकनाथन को सामने फूलों की क्यारियों में काम करते देखा। मैंने उसे यूं ही अपने पास बुला लिया और उससे बातें करने लगा। वह सावधान की मुद्रा में खड़ा था मैंने उसे आराम से खड़ा होने के लिए कहा। मुझे वह एक शालीन और अनुशासित सैनिक लगा परंतु उसके 'चाल-चलन पत्र' (कंडक्ट सीट) में लिखी कहानी मेरे तत्कालीन आकलन के विपरीत थी। 

मैंने उससे उसके परिवार के बारे में पूछा। उसके परिवार में उसकी पत्नी, एक बेटी, एक बेटा और विधवा माँ थी। दोनों बच्चे प्राथमिक पाठशाला में पढ़ते थे। परिवार की आय का एकमात्र स्रोत उसका वेतन था।  मैंने उसे समझाते हुआ कहा, “देखो लोकनाथन, सभी अपने और अपने परिवार के लिए नौकरी करते हैं। जैसे मैं और आप। मैं आप को यह बताना चाहता हूँ कि आपकी नौकरी किसी भी क्षण जा सकती है। आपको पता नहीं पर फ़ौज में एक नियम है कि जिसकी तीन रेड इंक एंट्री हो जाएं उसे सीओ साहब कभी भी घर भेज सकते हैं। आपकी तीन रेड इंक एंट्री हो चुकी हैं। आप संभल जाओ।”

“सर, मुझे बचा लेना” वह हाथ जोड़ कर गिड़गिड़ाया था।

“देखो, एक ही आदमी है जो आपको बचा सकता है और वो आप ही हो। आपकी सर्विस तेरह साल से ऊपर हो गई है। आराम से पन्द्रह साल नौकरी पूरी कर के पेंशन ले कर घर चले जाओ।"

“ठीक है सर, मैं संभल जाऊंगा। मुझे आप बचा लेना।” उसने फिर हाथ जोड़ दिए थे। इतने मैं ही मेरी टेबल पर रखे फ़ौजी टेलीफोन की घंटी बजने लगी पड़ी और मैं लोकनाथन को वहीं छोड़ कर अंदर आ गया। 

लोकनाथन को उसके अनुशासनहीन आचरण के लिए सैन्य सेवा से बर्खास्त किया जा सकता था, मैंने यह बात कमांडिंग अफ़सर को नहीं बतायी। मैं जानबूझ कर अनजान बन गया था। दरअसल मैं चाहता था कि लोकनाथन को कम से कम 15 साल की सैन्य सेवा पूरी करके पेंशन लेकर घर जाने के लिए जो कुछ मेरे बस में था वह मैं जरूर करूं। 

लेकिन ऐसी बातों को लम्बे समय तक छुपाया नहीं जा सकता है। सेना में हर सैनिक की निजी व सैन्य सेवा से जुड़ी घटनाओं को संबंधित सैन्य यूनिट के 'भाग 2 आदेश' के रूप में प्रकाशित किया जाता है जैसे विवाह करना, बच्चा पैदा होना, किसी पाठ्यक्रम को पास करना, पदोन्नति होना, सजा होना, इत्यादि। जब लोकनाथन की नवीनतम सजा की सूचना 'भाग 2 आदेश' के जरिये तोपखाना अभिलेखागार में पहुंची, वहाँ से तत्काल कमान अधिकारी को एक पत्र द्वारा सूचित किया गया कि लोकनाथन को सेना अधिनियम की विभिन्न धाराओं के तहत जितनी सज़ाएँ हो चुकी हैं उनके मद्देनज़र उसे सैन्य सेवा में बनाए रखना अवांछनीय है अतः उसकी सैन्य सेवा को समाप्त करने की प्रक्रिया शीघ्र शुरू करने की आवश्यकता है। 

जैसे ही उस दिन का डाक फोल्डर कमान अधिकारी के समक्ष गया उन्होंने उस पत्र को पढ़ते ही अपने स्टिक अर्दली को भेज कर मुझे बुलाया। मैंने सीओ साहब के कार्यालय में दाखिल होते ही देखा, यूनिट के सूबेदार मेजर साहब भी उनके सामने खड़े थे। उन्होंने मुझे उस पत्र में लिखित बातों की विस्तृत व्याख्या करने के लिए कहा। मुझे लगा कि वे पत्र को पढ़ चुके थे और उस पर सूबेदार मेजर साहब से विचार-विमर्श भी कर चुके थे। मैंने उन्हें बताया कि लोकनाथन के बारे में वह एक सामान्य पत्र है। यदि कमांडिंग अफ़सर उचित समझें तो लोकनाथन के आचरण को ध्यान में रखते हुए उसे घर भेज सकते है परंतु कमांडिंग अफसर साहब ये कार्रवाई करने के लिए बाध्य नहीं हैं। मैंने उन्हें बताया कि वे आज्ञा दें तो मैं उन्हें संबंधित क़ानूनों और नियमों को दिखा सकता हूँ। उन्होंने मुझे उन कानूनों और नियमों को उन्हें दिखाने के लिए कहा। मुझे पता था कि मुझ से इस विषय में पूछा जाना है अतः मैं मोटी-मोटी किताबों के संबंधित पृष्ठों पर फ्लैग लगा कर उन्हें अपने साथ ले लाया था। मैंने उन किताबों को सीओ साहब के दफ्तर के दरवाजे के बाहर एक तरफ लगे स्टूल पर रखा था ताकि आवश्यकता पड़ने पर मैं उन्हें सीओ साहब को तुरंत दिखा सकूं। 

मैंने उन किताबों को लाकर उनके सामने रख दिया। पढ़ने के उपराँत जब उन्हें तसल्ली हो गयी कि इस मामले में वे स्वेच्छा से कार्रवाई कर सकते हैं तो उन्होंने लोकनाथन के मामले मेरी निजी राय पूछी। मैंने उन्हें बताया कि मेरी राय में हमें लोकनाथन को समझाना चाहिए कि उसने खुद को कितनी विकट परिस्थिति में ला कर खड़ा कर लिया है और उसे पेंशन योग्य सर्विस पूरी करने का मौका देना चाहिए। इसके उपरांत उन्होंने सूबेदार मेजर साहब से उनकी राय पूछी। सूबेदार मेजर साहब की राय मेरी राय से उलट थी क्योंकि लोकनाथन का व्यवहार पलटन की व्यवस्था व अनुशासन के लिए हानिकारक था। उसका दूसरे जवानों के आचरण पर प्रतिकूल प्रभाव पड़ने की आशंका थी। सूबेदार मेजर साहब समस्त पलटन के हित में सोच रहे थे। वे अपनी जगह पर सही भी थे पर मैं मानवीय दृष्टिकोण से लोकनाथन के जीवन और परिवार के बारे में सोच रहा था। उसके परिवार का भरण-पोषण उसके वेतन से मुश्किल से हो पाता था क्योंकि वह हर महीने अपना लगभग आधे से अधिक वेतन शराब पर नष्ट कर देता था। उसे आसानी से सैन्य सेवा से निकाला जा सकता था परंतु मैं चाहता था कि उसे सुधरने का एक अंतिम मौका जरूर दिया जाना चाहिए। 

कमांडिंग अफसर साहब मुझ से सहमत होते प्रतीत हो रहे थे। तभी सूबेदार मेजर साहब कहने लगे, "सर, लोकनाथन हमारे किसी काम का नहीं अगर उसे रखना है तो हेडक्लर्क साहब अपने ऑफिस में ही रखें।"

कमांडिंग अफसर साहब इस पर मेरी प्रतिक्रिया जानने के लिए मेरी तरफ देखने लगे। मैंने सूबेदार मेजर साहब की बात का जवाब दिया, "ठीक है साहब, उसे मुझे दे दीजिए। मैं उसे अपने 'रनर' के तौर पर इस्तेमाल करूंगा, परंतु वह ऑफिस का एडिशनल 'रनर' होगा। पहले से डिटेल्ड 'रनर' को हटाया नहीं जाए।"

इस पर सूबेदार मेजर साहब तुरंत बोल पड़े, "ठीक है साहब, मंजूर है।" 

"तो ठीक है साहब, लोकनाथन को ऑफिस में भेज दो,"

कमांडिंग अफसर साहब सूबेदार मेजर साहब की तरफ देख कर बोले थे, "अब आप जा सकते हैं।"

फिर वे मेरी तरफ मुखातिब हो कर कहने लगे थे, "साहब, मुझे उम्मीद है, आप को पता है आप क्या करने जा रहे हैं।"

"हाँ सर," मैंने आत्मविश्वास से भरपूर आवाज में उत्तर दिया था। 

"ठीक है, अब आप जाओ। याद रखना अगर कुछ गलत हुआ तो उसके परिणाम आप को भी भुगतने होंगे।"

मैं कमांडिंग अफसर को सैल्यूट कर के उनके ऑफिस से निकल आया था। 

मैं अपने ऑफिस की ओर जाता हुआ सोचता जा रहा था कि कुछ गलत होने पर मुझे क्या परिणाम भुगतने पड़ सकते हैं। तब मुझे यही लगा था कि हो न हो कमांडिंग अफसर का इशारा मेरी वार्षिक गोपनीय रिपोर्ट की ग्रेडिंग डाउन करने की तरफ हो। मुझे सूबेदार मेजर बनने के लिए उस बर्ष एक 'ऑउटस्टैंडिंग एनुअल कोंफिडेंश्यिल रिपोर्ट' की सख्त जरूरत थी, नहीं तो  मेरिट लिस्ट में मेरा नाम आने की संभावना बहुत कम थी। 

(शेष अगली कड़ी में……)

मुख चित्र: संजय श्रीवास्तव की चित्रकृति

हिमाचल प्रदेश के जिला काँगड़ा से संबन्ध रखने वाले भगत राम मंडोत्रा एक सेवानिवृत्त सैनिक हैं। उनकी  प्रकाशित पुस्तकें हैं 
     
 
जुड़दे पलरिह्ड़ू खोळूचिह्ड़ू मिह्ड़ूपरमवीर गाथा..फुल्ल खटनाळुये देमैं डोळदा रिहासूरमेयाँ च सूरमे और
हिमाचल के शूरवीर योद्धा।
यदाकदा 
'फेस बुकपर 'ज़रा सुनिए तोकरके कुछ न कुछ सुनाते रहते हैं।

No comments:

Post a Comment